Jump to content

NightForce nxs 3,5-15x50 til langhold?


Jorry

Recommended Posts

Den fungerer bra til langhold, men personlig synes jeg linsene blir noe for dårlige til jakt i skumring. Lys i retikkelet er bra, men her lyses alle strekene opp som et juletre. Nå sitter den på en cz 455 og er gulle god til både 22lr og 17hmr i dagslys.

 

Har en helt lik hjemme men byttet ut med en S&B pII. Synes disse linsene er bedre og lysdotten er ikke overveldende.

Men ingen av disse slår zeiss kikkerten, som med kulebanekompensator også lar seg klikke ut til 550m i 3006 med svak jaktfeltladning uten tiltskinne.

 

Xxl har vel den nye HT inne for samme prisen, ville kjøpt den.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et sånt sikte, og det er brukbart til langhold litt avhengig av hvordan du definerer langhold. I følge min definisjon er det ikke lenger brukbart. Her er hvorfor:

 

- Mangler zero-stop, men dette kan fikses med en passende o-ring tredd ned over høydetårnet. (edit: ser nå at siktet på winge sine sider har zero-stop)

- Kun 5mil per rotasjon på tårnet = to hele runder til 1000m med de kaliber jeg bruker, uten indikator på hvilken runde du er på.

- Man må vri relativt mye på høydejusteringen grunnet de få kneppene per omdreining. Dette tar lang tid som kan brukes til andre deler av skyteprosessen når tid betyr noe.

- Ikke medførstørrende retikkel = knot med avstandsberegning og forlegging på alle andre forstørrelser enn 15x.

 

 

I tillegg:

- Knotete justering av lysstyrken (må av med dekselet). Motsatsen er feks justeringen på PM2 og Steiner Military.

- Mitt sikte har mil-justerin, winge sitt har moa. Moa er noe avleggs drit som selv opplyste amerikanere er i full fart bort fra. Mil er enkelt og logisk - enkelt og logisk er bra!

 

Jeg synes det er et optisk godt sikte, men til min bruk er siktets oppbygning ikke lenger god nok. For de aller, aller fleste (som ikke konkurrerer utenfor komfortsona) vil det være godt nok i massevis.

 

Sjekk opp Steiner Tactical feks 4-16x50, det har god optikk og alle de rette funksjonene til ca 14000kr. Har du mer til overs feks Steiner Military 3-15 eller 5-25. March, Kahles og PM2 er også gode alternativer. Jeg anbefaler å betale ekstra en gang for god optikk fremfor å bli misfornøyd og deretter bytte, sånn sett koster det fort prisen av en NXS ekstra før du blir fornøyd (der er jeg nå), iallefall hvis du har ambisjoner utover å skyte langt i eget, rolig tempo... ;-)

Link to comment
Share on other sites

Og forresten: Ikke kjøp kulebanekompensator på et sikte til langhold! Så fort du bytter ladning eller det plutselig er vinter istedenfor sommer (det skjer jo relativt regelmessig på disse kanter) vil den ikke stemme lenger. Bruk heller noen minutter på å lage deg klikktabell til å klistre på tårnet, slik Tika har laget en tråd om, eller lag en tabell fra feks JBM ved som du bruker ved siden av. I begge tilfeller er det meget enkelt å endre til en rikig tabell så fort du bytter ladning, evt flytter siktet over på et annet våpen.

 

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Kjøper uansett ikke et nytt NF, det blir isåfall et brukt.

 

Jeg har veldig lyst på et sikte med Mil/Mil, men jeg synes det er veldig lett å gå seg vill i jungelen av måleenheter og kikkertmerker x)

 

Jeg sikler på enten en Kahles k624i med MSR retikkel, eller en S&B PMII, men de er så sviiindyre nye! Og det er svært gjelden at det kommer et brukte til salgs. Ikke bare med MSR retikkel, men uansett, jeg tror aldri jeg har sett et kahles k624i tel salgs brukt, sjelden S&B heller :(

 

Jeg skal i første omgang ha et kikkertsikte som er mulig å benytte til langhold light(3-500m), men blir nok brukt til lengre hold etter vært.

 

Skal brukes på en Blaser R93 6,5x55, og det er ikke umulig at det blir et løp i grovere kaliber ettervært :)

 

Jørgen

Link to comment
Share on other sites

Med MSR-retikkel er utvalget begrenset til 6 modeller totalt (hvis jeg husker riktig; 2 fra SB; 3-20 og 5-25, 2 fra Kahles; 3-12 og 6-24) og 2 fra Steiner; 3-15 og 5-25), da blir det mye enklere med en gang, men dyrt som du sier. Alle disse siktene kommer med vettuge funksjoner og ingenting annet. Du kommer ikke til å angre på valget av noen av disse, og det er i mine øyne verdt å vente til man har råd til å kjøpe skikkelig utstyr med en gang.

 

Jeg kjøpte min NF ny for to år siden. Da kom den ikke med zero-stop, og det er noe av det mest irriterende det går an å mangle slik jeg skyter. Det kan være verdt å sjekke hvis du skal kjøpe brukt. Hadde siktet mitt hatt medforstørrende retikkel, zero-stop og minst ti mil justering per omdreining på tårnet ville jeg nok ikke byttet den ut, men i mangel av disse funksjonene er den ikke konkurransedyktig i det hele tatt., og skal erstattes. I tillegg mangler den ca avstand i meter på fokus/parallakse-tårnet, noe alle med msr-retikkel har (disse tallene er ikke alltid til å stole på, men mye bedre enn ingenting).

 

Lykke til med valget og langholdsskytinga :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...