Jump to content

Hyenelokk


Fosser`n

Recommended Posts

Jeg skal på jakt i Zimbabwe i september, og i området jeg skal jakte er det lov å lokke hyene. Hyene er høyt på ønskelista mi, og jeg har derfor lyst til å gjøre et seriøst forsøk på å få skutt en. Derfor vil jeg prøve lokking, i tillegg til åte.

 

Er det noen som har erfaring med det å lokke hyene, og i tilfelle hva slags lokk som fungerer?

Link to comment
Share on other sites

Er helt overbevist om at en angstskrik-fløyte med litt grov lyd, for eksempel. en PeeWee vil dra hyener, og alt annet av predatorer. Men pass litt på hvordan du plasserer deg. Lokkejakt i områder med store kattedyr kan fort bli litt for spennende!

Link to comment
Share on other sites

Ta med USB minnepinner.

(Husk at minnepinner har det med plutselig å "dø" og det skader ikke

med en ekstra minnepinne og lydsnutter på e-post som du kan laste ned verden over.)

Å slepe med lydanlegg verden over kan bli litt mye, men en USB minnepinne i brystlomma burde gå.

Da blir det lettere å utveksle lyder.

 

Det finnes ett lass med lydsnutter på internettet.

 

http://soundbible.com/tags-hunting.html" target="_blank

 

Det finnes linker andre steder på Kammeret.no

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

For å kunne lokke hyene med lyder av løver og hyener som krangler, som er det mest effektive og artsselektive, så må det så kraftig volum til pga dette er dyr som har lyd som det virkelig er trøkk i.

Vanskelig å beskrive det uten å selv å ha hørt det, men en ghettoblaster på fullt volum er ganske nære det lydvolumet disse dyrene avstedkommer.

Et musepip i denne sammenhengen holder ikke.

Husk at hyene har et enormt lydspekter i sin kommunikajon, og de lydene de lager er for kommunisere med artsfrender kilometervis unna, da må lyden bære langt, dvs høres på 2-3 km avstand.

Det som var fasinerende med dette var at når vi kjørte denne cd plata ca 5 min så stille, ja helt stille, så fikk vi svar 2-3 km unna, neste gang fikk vi svar litt nærmere, og plutselig som ut av troll i eske kom de helt inntil oss uten en lyd.

dette skjedde på natta i stummende mørke.

Skal man lokke predatorer i Afrika hvor det er så mange forskjellige i forskjellig faregrad, må man være klar over at man må lokke på en slik måte at man er artspesifikk, F.eks. lokker man et skadet dyr, og er i områder hvor de store kattene lever, så kan det bli en uhyggelig overaskelse om man plutselig står ovenfor ei løve på 200 kg.

I Namibia satt jeg på hyeneåte i 3 netter uten at den kom innpå, vi viste at de var der, men disse dyrene er så smarte og forsiktige at de ikke er lette å lure, men de elsker å krangle, jo mere krangling med løver jo bedre virker det som.

Og har dere hørt ei løve brøle der ute i bushen da vet dere hvilken kraft som ligger i det brølet, lyden på TV kan ikke sammenlignes.

I Namibia ble vi vekket av løvebrøl ca 2 km unna hver morgen, og det hørtes ut som de sto utenfor teltveggen. Det må bare oppleves for å skjønne hva dette dreier seg om, og forstå kraften bak.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...