Jump to content

kjøpe første ladepresse og dier


Stihl Crazy

Recommended Posts

Tenkte å gjera nettopp det, har lada med ein Lee loader før men har tenkt å gå for ei presse etter kvart, har derfor ein del småting pluss kruttvekt fra før samt at eg ikkje ser for meg kruttmål med det første slik at ett ladesett treng eg egentlig ikkje. (Ja veit at eg skulle kjøpt ladesett fra børjan) Det eg trur eg treng er presse og dier. Eg har kruttvekt, trimmer, primer Pocket cleaner samt ett lee verktøy til å ta grader. Vil derfor tru at eg foreløpig kan greia meg med presse og dier. Når det gjelt presse hadde eg enten tenkt å gå for Lee si "vanlige" presse eller Lee si støypejern presse classic cast trur eg den heiter, den skulle eg få for 1240 hos interarms. Når det gjeld Dier er eg litt meir usikker, har skjønt at dersom ein er litt opptatt av presisjon så bør ein legge litt penger i diene om rifla mi kan gjera seg bruk av den mulige ekstra presisjone veit eg ikkje. Virker som om mange er fornøyd med collet dia fra lee hadde kanskje tenkt kjøpe den for å slippe smøringa av hylser. Må jo ha ei kulesetterdie også da så bare kom med forslag. Noke sån veldig teknisk av meg er eg ikkje så ting bør helst fungera uten for mykje mikk tenke da litt på innfestinga av diene dersom noen berre kan sei akkurat kva eg treng, som er 100% til å stole på så haddde eg vært takknemlig. ps kaliberet er 6,5x55

Link to comment
Share on other sites

Jeg kom i tanker om denne sammenligningen av LEE og RCBS

dier.

 

Comparison of the Lee Collet neck die and the Hornady neck die

" target="_blank

 

Denne er min favoritt:

http://www.titanreloading.com/presses/l ... rret-press" target="_blank

Napp ut senterpinnen så har du en presse med manuelt vridbart tårn.

" target="_blank

 

Dier:

Utsolgt - Sett deg på e-post varsel hvis det har interesse.

Kanskje går det bare noen dager før alt er på plass.

http://www.titanreloading.com/rifle-rel ... 3-die-set-" target="_blank

 

Alternativt kan du sjekke med Interarms om de har det du trenger.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

For settedie ville eg foreslått.

Whidden GW Micrometer seating die.

Redding competition seating die.

Forster Benchrest seater die.

 

Alle fungerer utmerket, og mikrometeret gjør justeringer enkle og repeterbare.

Er ikke fan av neck sizere og foretrekker FL dier som er skikkelig innstilt, bruker bare bushing neck sizer for å få jevnt kulehold senere i ladeprosessen.

Selv bruker eg wilson sette dier for tiden.

Link to comment
Share on other sites

Wilson sette dier er det den håndholdte tingen denne her:http://www.lewilson.com/chambertypebulletseater.html såg på denne her i går kveld, var ikkje klar over at noe slikt fanntes for og har seriøst lurt på å kjøpa den siden eg allerede har håndholdt utsyr ein lee loader som eg synes fungerer greit til alt anna enn og sette kula. Lurte derfor på å kjøpe denne kulesetteren fra Wilson i staden for presse og dier.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er denne tingen :lol:

Skal du først kjøpe en slik ville eg nok sett på den rustfrie versjonen så slipper du å tenke mye på vedlikehold, siden dei ruster temmelig lett. Mikrometeret gjør den også mye enklere å bruke.

Sinclair selger mikrometer topper til den originale versjonen om du ikke får den andre i ditt kaliber.

Og du får stempel beregnet for VLD kuler, som gjerne passer bedre alt etter hvilke kuler du bruker.

Sinclair har gitt ut en ny versjon av disse som ser veldig lovende ut.

Og vil du ha perfeksjon lager Neil Jones slike på bestilling, men tar lang tid å få tak i, og du må sende skutte hylser ut av landet så er ikke helt ideelt.

 

Det er vel den mest populære typen dier for Benchrest skyttere.

Men blir ofte kjøpt uferdige, og brotsjet opp med samme brotsjen som kammeret til rifla.

 

Det vil nok fungere helt fint, men tenker du på presisjon, kulehold og settedybde kan eg nok ikke anbefale å bruke disse med en hammer.

Selv bruker eg ei egen presse for å sette kulene.

http://www.21stcenturyshooting.com/Hydr ... Seater.php

Link to comment
Share on other sites

viss eg først skal kjøpe den kulesetteren fra wilson så trur eg at det er like lurt å kjøpe heile det håndhalte settet fra wilson, dette her : http://www.sinclairintl.com/reloading-e ... 39883.aspx eller den rustfrie versjonen da. Men eg veit ærlig talt ikkje kva som er lurest kjøpe dette eller gå for presse og dier. Til sistnevnte må eg jo bygge meg ein benk ett eller anna sted. Alternativet med å sette pressa på ein planke og så bruke tvinger til ett bord fungerer vel berre sån passelig kan eg tenke meg. Men det er vel nok eg ikkje har tenkt på med det håndholte alternativet og.

Link to comment
Share on other sites

Det håndholdte settet fungerer utmerket.

Men en ting du må huske på er at du ikke får die, ei heller ville det være lett å helpresse hylser med slikt utstyr.

Den rustfire modellen er verdt det spør du meg, neck diene er allle i rustfritt.

Men spørs om dei sender med en bushing i korrekt størrlese med kit.

 

Har du lyst på presse og vil unngå å bygge benk, og du har lyst til å bruke hånd dier, og evt vanlige.

Combo pressa fra Harrels precision (harrelsprec.com), er laget for å brukes for standard 7/8-14 og hånddier. Og disse er små og kompakte. Blir levert med klemme/tvinge for montasje på benk/bord etc, som funker bra.

Minuset med disse i forhold til ei vanlig presse er at dei ikke er ment for større hylser en 30-06 el lignende .

 

Har turret versjonen fra dei og er veldig fornøyd med den.

Så fins mange muligheter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...