Jump to content

Løshund rase?


Gmo

Recommended Posts

Hvilken rase til elgjakt? Når vallene(områdene) er "små".

Samt en god familiehund og generelt trivelig, utgangspunkt ivertfall. Trening der å :smile:

Fått inntrykk av att NEG kan dra ut ved ivrig los, sikkert en treningssak det også.. Men andre raser som er bra? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Som løshunder har gjerne både NEG og Jæmthund en tendens til å ha store søk og kunne dra for langt ut til bruk på små terreng, men dette varierer selvsagt.

 

Rasene jeg først og fremst vil anbefale som løshund i mindre terreng, er Svensk Hvit Elghund og Østsibirsk Laika.

 

Om man skal ha en Østsibirsk Laika, bør man ha en del hundeerfaring fra før, da en del individer kan være litt harde i hodet :)

 

Svensk Hvit Elghund får veldig gode skussmål som lettdressert, rolig og flott med barn.

Jeg har personlig bare møtt et individ på elgjakt i Sverige og det var en veldig trivelig og rolig hund som hadde en veldig god evne til å få elgen til å stå i uttaket.

Veldig bra for hundeføreren, mindre bra for postene :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er generelt sett enig i det Wolverine67, men er litt usikker på hva TS mener med "små" vald.

Men noen løse hunder kan fungere på små vald om de har en god evne til å få elgen til å stå i uttaket.

 

Jeg hadde en dachs som var konge på små vald da den så godt som alltid fikk stålos på elgen i uttaket.

Nå brukte jeg den ikke selv på elg, men enkelte elgjaktlag passet til tider på å benytte seg av stålosen som bikkja mi fikk på elg.

Det gjorde i alle fall ikke sitt til at den ble mindre interessert i å lose elg...

 

En Svensk Hvit Elghund egner seg meget godt både som løs- og bandhund og er også gode til ettersøk ifølge de som har rasen.

Så den burde i utgangspunktet være et ideelt valg for TS.

Link to comment
Share on other sites

For å fyre opp litt... Små vald = bandhund..

:winke1:

 

 

For og fyre oppunder litt mer, små vald er som regel tett og man ender opp med å gå å jage på elgene som postere skyter. Da er det samme om du bruker en jakt interessert puddel eller en NEG osv.. Du får sjelden muligheten til og smyge/stille innpå elgen og skyte den som er hele poenget med jakt med bandhund. Blir mer bannskap på det jævla bandet som hoper seg opp i kvister og fandensmakt i tetta rundt div hogstfelt eller uoversiktlig granskog.

 

Men på et lite vald så har jeg villet gått for Laika som nevnt ovenfor, mindre søk og mye kontakt med fører.

 

.... Skal man jakte med jaktlysten NEG på slike vald bør man ha tlf nummeret til nabolagene og nabolaget til nabolaget der igjen.......

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Støtter Norwegianwoods her, Svensk Kvit Elghund burde passe bra til ditt bruk. At det også er ein rase med usedvanlig godt gemytt burde og passe for deg. Har sjølv ein slik hund, jaktmessig er det for tidleg å sei sidan han var kvalp i fjor haust,men interessa for vilt er absolutt der. I omgang med folk og andre hundar har eg kun masse posistivt å sei.

Link to comment
Share on other sites

Kan jo også være et tips å sjekke ut Norrbottenspets en "liten Laika" som er lite brukt i Norge men begynner å bli godt anerkjent i Sverige og Finland igjen etter å ha vært nesten utryddet. Her finner du en rase som er kjent for å være inteligente, meget gode og rolige familiehunder, mest brukt som skjellende på storfugl, men også god på elg. I sør Sverige har de begynt å bli populære til vildsvin, grevling osv.. finnes også individer som stiller bjørn.

 

Har ei tispe selv og den er svært rolig i hus, og selv om jeg har noen naboer, går hun stort sett løs rundt huset hele året.

 

En liten snutt med fugl og elgjakt

 

Link to comment
Share on other sites

Kan jo også være et tips å sjekke ut Norrbottenspets en "liten Laika" som er lite brukt i Norge men begynner å bli godt anerkjent i Sverige og Finland igjen etter å ha vært nesten utryddet. Her finner du en rase som er kjent for å være inteligente, meget gode og rolige familiehunder, mest brukt som skjellende på storfugl, men også god på elg. I sør Sverige har de begynt å bli populære til vildsvin, grevling osv.. finnes også individer som stiller bjørn.

 

Har ei tispe selv og den er svært rolig i hus, og selv om jeg har noen naboer, går hun stort sett løs rundt huset hele året.

 

En liten snutt med fugl og elgjakt

 

har hentet ei norrbottenspets tispe som skal brukes på elg og fugel(og alt annet lovlig vilt).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...