Jump to content

Kongsberg M1860


mattis68

Recommended Posts

Hei. Min far har en Kongsberg M1860 og er på utkikk etter en del til den.

Han mente min bestefar kalte delen for "pistongen" men det er jeg ikke sikker på.

I kammerets bakre del er det et lite hull hvor den skal sitte. Noen som har kunnskapen og vet hvor jeg eventuelt kan få tak det.

Helst originaldel da våpenet er helt strøkent med sabel og alt.

Link to comment
Share on other sites

Som s e dahl skriver, et bilde ville fort bestemt hvilken børse dette faktisk er. Om det er en M1860 vil jeg anta at det er snakk om en skytterlagsmodell. Det finnes svært mange forskjellige modeller av kammerladerne. Om det faktisk er pistongen som mangler, så er dette en slitedel som lett byttes. Det vil ikke ødellegge børsa om den skulle bli erstattet med en replica.

Link to comment
Share on other sites

Om det er en M1860 i 4''' linjer (11,77 mm) med messingbånd som mangler pistong, er dette et uhyre sjeldent våpen som i god stand er verdt flere ti-tusen kroner. Det finnes knapt militære M1860 som ikke er bygget om til patron etter Landmarks (marinen) eller Lunds (hæren) patenter. Dersom riflen har jernbånd, er det et sivilt skytterlagsgevær og disse ble som regel ikke bygget om.

 

Om det er en 18 lødig (16,7 mm) M1859 produsert i 1860, er dette en av de tre aller vanligste kammerladerene. Der kan du skaffe nippel via forumet på svartkrutt-net.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei,

Det du har er ikke en M1860, men en M1859. 1860 er produksjonsåret. Dette er en flott kammerlader og denne ble bygd ny med 2 løpsbånd. De fleste som ser ut som denne er nedkortet fra 3 løpsbånd. Dette er ikke noen supersjelden børse, men om den er i god stand har den absolutt en verdi som er både verdt å ta vare på, men også en ren økonomisk verdi. Det er ikke lagd så veldig mange av akkurat denne modellen, de lærde er ikke enige. Noe litteratur hevder at det er lagd ca 1600 stk, men en del mener det må være færre. Din har sn 11679, jeg har en med sn 11615, ikke lange tiden mellom de 2 ble produsert! ;)

 

Som du er inne på, denne børsa kom med en sabelbajonett, er den dere har preget med samme serienummer som børsa? I såfall om børsa er strøken som du sier, bajonetten også er strøken og nummerlik, så er dette virkelig ei flott børse som dere må ta godt vare på. Verdien går som kjent også opp om tilstanden er virkelig fin.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg sjekker produksjonsnummeret så tror jeg det er denne typen. Er det noen som vet noe om verdien?

 

M/1859 er et avkortet kammerladningsgevær med sabelbajonett. Det ble approbert 11. mars 1859 etter at prøvene ved Østlandske Jægercorps og Garden i Stockholm ble avsluttet. Infanteriets sersjanter og korporaler, samt Jegerkorpets mannskaper skulle bevæpnes med dette geværet. Modellen er kun produsert ved Kongsberg Våpenfabrikk.

 

Geværet er likt M/1855 med unntak av pipelengde og pipens feste til stokken. Det ble levert originalt med vinkellamellsikte M/1855. Pipen er festet til sokken med to messingbånd hvor rembøylen er festet på øvrebåndet. Båndet har et firkantet hull for båndfjærens hode på høyre side. På løpets høyre side sitter en T formet bajonettklakk for feste av sabelbajonetten. Kornet sitter 16mm fra munningen.

Link to comment
Share on other sites

Verdi er helt avhengig av stand - og tilbehør. Jeg har en "haug" av en M1859, men det er opptil flere ting som gjør denne usedvanlig gøyal. For det første har den serienummer 11734, men ble først produsert i 1864(!) hvilket også gjør den litt ekstra interessant for en samler. Her er det noen som har surret med tallene og det er godt Skatteetaten ikke var inne i bildet.

 

M1859-11734e.jpg

 

For det andre har den nummerlik bajonett - se http://norskevaapen.no/?p=579, noe som er uhyre sjeldent annet enn på de ombygde Hertzberg M1849/55/59. For så å ta utgangspunkt i en rifle i omtrent samme stand som min, er selve børsa verdt ca kr 5000-6000 og bajonetten ca kr 2500-3000. Men fordi det er en matchende bajonett og produksjonåret ville jeg "skryte" det hele opp til ca kr 12 000. Men dette er en børse som kun er interessant for en samler pga produksjonstidspunkt og den matchende bajonetten. Uten dette hadde den kun vært å betrakte som et dekorasjons- eller bruksvåpen.

 

kammer2.jpg

 

Jeg fant ikke noe bilde av en fin M1859 i farten, men tar du utgangspunkt i en M1859 i samme stand som de to nederste M1855'erne på bildet, er det snakk om helt andre beløp. Den nederste er urørt, ubrukt, fullstendig fri for enhver ripe eller liten bulk i skjeftet, 100 % finish intakt og den har fortsatt det originale arsenalfettet. en M1859 i denne stand vil, etter min mening, være verdt minst kr 30 000. Disse finnes så godt som ikke!

 

kammer1.jpg

 

Den nest nederste (nr 2 fra høyre på dette bildet) er i knallstand med mer enn 95 % av bruneringen intakt. Så godt som ikke riper eller bulker noe sted på skjeftet og har ikke engang vært "plaget" av så mye som et snev av rødrust. Verdi som M1859 i denne stand, ca kr 15 000.

 

De to til venstre for de to førstnevnte er i mer "almindelig" stand. Som M1859 hadde jeg satt nr 3 fra høyre (ca 80 % finish etc) i kr 10-12 000 og nr 4 til kr 8-10 000. Den helt til venstre er en M1846/55 og dermed fullstendig uinteressant i denne sammenheng.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...