Jump to content

Mauser, skifte av sikringsfløy, noen erfaringer??


Gudde

Recommended Posts

Hei hei "Gottfolk"!!

Har en mauser m98 fra Våpensmia, og kom hjem fra jakt i høst og kunne konstatere at hele sikringsfløyen var borte ("missing in action").. Hadde tilbakelagt diverse kilometer i skog og mark så en tur ut for å lete etter den var nyttesløst.. Så da var det bare å bestille ny fra Våpensmia, og en Buhler sikringsfløy kom i posten forleden dag, men det var ingen monteringsanvisning.. Har ikke prøvd meg ennå med monteringen, men håper det skal gå bra.. Lurer derfor på om det er noen her inne som har skiftet sikringsfløy, eller som har erfaringer de vil dele med meg før jeg hiver meg til. Er det noe jeg må passe på?? Noe som kan ødelegges?? :shock:

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe som kan ødelegges,men du må ta tennstempelet ut av sluttstykket.Deretter presser du nåla mot en plankebit mens du holder i boltmuffa,når du nå klemmer sammen fjæra kan du vri av hanen bakerst på tennstempelet.Når denne er fjernet kan den nye sikkringen legges på plass og hanen vris tilbake.

For at du skal klare å skru tennstempelet inn i sluttstykket må du klemme ned boltmuffa så mye at det blir ei glippe mellom den og hanen,her setter du et kronestykke imellom.Nå kan du skru tennstempelet inn i sluttstykket,sett sluttstykket inn i låskassa og trekk ut kronestykket.Ferdig.

 

Håper det var litt til hjelp

Link to comment
Share on other sites

Original M98-sikring? Åssen klarte du å miste den i så fall? :forvirra:

 

Nei, VS-mauseren er vel litt "pimpa" fra før, så det var ikke en original sikring men en lav sikring mtp kikkertsikte, tror den også var Buhler-sikring.. Og på jakt i ulendt terreng går jo alt an, har sikkert hekta meg fast eller sklidd slik at fløyen forlot oss.. :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe som kan ødelegges,men du må ta tennstempelet ut av sluttstykket.Deretter presser du nåla mot en plankebit mens du holder i boltmuffa,når du nå klemmer sammen fjæra kan du vri av hanen bakerst på tennstempelet.Når denne er fjernet kan den nye sikkringen legges på plass og hanen vris tilbake.

For at du skal klare å skru tennstempelet inn i sluttstykket må du klemme ned boltmuffa så mye at det blir ei glippe mellom den og hanen,her setter du et kronestykke imellom.Nå kan du skru tennstempelet inn i sluttstykket,sett sluttstykket inn i låskassa og trekk ut kronestykket.Ferdig.

 

Håper det var litt til hjelp

 

Takker "Jonasten".. Ja jeg tror det skal gå greit å lure den på plass. Men med sikringsfløyen kom det en ca 2mm stor metallkule, en tilsvarende bred fjær, med lengde 6-7mm.. I tillegg var det et hull på sylinderen som skal inn i sluttstykkehodet, som dette passet inn i.. Noe inni meg sier at fjæra skal inn i dette hullet og så skal kula på toppen og mens jeg pressert dette sammen så fører jeg dette forsiktig inn i sluttstykkehodet ( og her er vel det kritiske punktet hvor man "mister" kula, det å finne en 2mm stor kule er vel en OL-gren..) Dette er sikkert for å gjøre det litt tight så ikke fløyen beveger seg alt for lett... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Har du original stokk så er det dette det lille hullet på kolben er til. Pass fingrene og bruk gjerne vernebriller. Jeg har døpt Magda flere ganger :oops:

 

Nei, har en sånn GRS-stokk... Va en gang for mange år siden i HV-ungdommen og da demonterte vi de våpnene ganske ofte, men hukommelsen er noe redusert, og da var det den gamle sikringen som man kunne ta av ved å vri den helt over til venstre side etter at vi hadde demontert den.. Denne nye sikringen skal det visst ikke gå an å demontere uten å skru den fysisk ut med en umbrakonøkkel..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...