Jump to content

En uhøytidelig test av forskjellige lot`er N160


1983

Recommended Posts

Hadde noen rester av N160 samtidig som jeg kjøpte nytt og butikken hadde ikke nok av samme lot, så jeg kjøpte 2 forskjellige lot`er.

Har hørt mye om forskjellige hastigheter med dette Finske kruttet. Så jeg lagde en liten test.

Dette er ingen fasit! Jeg betviler ikke de som har opplevd store variasjoner fra lot til lot.

 

Jeg skøt to 3-skudd samlinger med hver lot.

Samlingene varierte mellom 8 og 19mm. Noen dårlige avtrekk var det også! Alt i alt greie samlinger, mesteparten lå rundt 12-15mm

Alle skudd satt i svarten på 10m luftgeværskive bortsett fra en flue :)

 

En variabel som kanskje er utslagsgivende på presisjonen er at jeg necksiza hylsene og smurte ca halvparten av dem med Forster "smørepulver" og glemte å tromle hylsene før jeg ladet dem. Merket forskjell når jeg satte kulene. Men dette var ingen direkte test på presisjon, men heller hastighetene mellom lot`ene

 

Alle skudd ble kronografert.

 

 

Lot produsert:

18.2.2011

 

807 m/s

806 m/s

806 m/s

813 m/s

809 m/s

807 m/s

 

 

5.8.2011

 

800 m/s

797 m/s

801 m/s

799 m/s

803 m/s

805 m/s

 

 

28.1.2012

 

805 m/s

805 m/s

803 m/s

805 m/s

803 m/s

Her var det 1 skudd som ikke ble registrert

 

 

20.9.2013

 

828 m/s

824 m/s

820 m/s

802 m/s

819 m/s

815 m/s

 

 

 

 

Her var det bare 1 lot som utmerka seg litt, men dette er ikke hastigeter som er natt og dag uansett.

Treffpunkt er så godt som likt.

Til skudd på lange hold vil det nok skille noen klikk på den raskeste lot`en.

 

 

Alt er skutt på 100m, kaliberet er 6.5x55 og kula er 139gr scenar.

Brukte Lyman kruttmål, nøyaktigheten er +/- 0.1gr

Link to comment
Share on other sites

Det er vel det som er meningen med dette kruttet,samtidig ser vi at dersom 1983 hadde ladet seg opp til maksladning med lot fra 2012 ville han vært ca 1 grain over maks med loten fra 2013.

Sikkert ikke noen stor fare,men det viser at vi ikke ukritisk kan følge ladevekter fra lot til lot dersom vi lader opp mot maks.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

vv n160 fra 2012 gav 793 m/s i blaseren min. kjøpte ny lot 2014 og den gav 820 m/s. ganske stor økning i farten. blei lada med 45grn bak ei 140 grn amax. kruttet vart veid med digital og manuell vekt. fleire som har opplevd so stor variasjon?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...