Jump to content

En liten lørdags veldig-tidlig-morgen pistolnøtt


Trond

Recommended Posts

Den er sort, messingfestet og brukt i Norge, men av hvem og hva var det opprinnelig og når ble den bygget om etc.?

 

IMG_3802_zps66412a64.jpg

 

Jeg kommer til å være lite hjelpsom i begynnelsen og ser gjerne at forumet korrigerer eventuelle innlegg selv.

Link to comment
Share on other sites

164 personer eller i hvert fall besøk siden denne ble lagt ut grytidlig i morges og ikke ett eneste forslag om noe som helst????

 

72070afa-2b6f-4e5c-953b-47ad7a20ed88_zps65217d82.jpg

 

Jeg hadde ikke tenkt å være nevneverdig hjelpsom, men nå ble vel alt soleklart for alle????

Link to comment
Share on other sites

Innertier! Du fortjener en sigar!

 

Perkusjoneringen av Marinens våpen ble, såvidt jeg vet, approbert allerede i 1834 og Hæren kom først etter hele syv år senere. Hæren hadde riktignok noen forsøksvåpen i perkusjon i 1834 - hvilke?

 

M1772/1855 ble produsert i et særdeles lite antall, formodentlig da det var blitt produsert for få i forhold til behovet for den tidligere modellen og at den ble svært billig i forhold til en ny produserie "fra scratch". Hva er modellbetegnelsen på den som skulle supleres og hva kjennetegner den fra de øvrige av samtiden pistoler?

Link to comment
Share on other sites

I håp om å blåse litt liv i tråden igjen, her er et bilde av ett av de fire forsøksvåpnene Hæren prøvde ut i 1834.

 

IMG_0668.jpg

 

Så var det pistolen da. M1772/55 er meget sjelden, med den artilleripistolen det ble for få av er også temmelig sjelden. Den er klin lik en annen norsk pistol, dog med ett unntak (bortsett fra serienimmeret).

Link to comment
Share on other sites

Det er helt riktig, men hvordan i all verden klarte du å se det på det bildet? Imponerende! Jeg er ikke sikker på om jeg hadde klart det. Her er et par litt mer avslørende Malmberg bilder:

 

IMG_0675.jpg

 

IMG_1457.jpg

 

Så var det de to andre forsøksvariantene fra 1834? Noen som tar dem? Det burde være enkelt etter at Veidinn "avkledte" Malmberg'en.

 

Og pistolen er det ingen som har prøvd seg på enda.

Link to comment
Share on other sites

M1834 muskett kom som flintlås i 1834 og var den siste muskett flintlåsmodellen til det norske forsvaret, men jeg vet ikke om den noensinne ble utlevert i noe antall innen den ble gjort om til perkusjon. Jeg har faktisk aldri sett en M1834 i flint. Se også: http://norskevaapen.no/?p=1460.

 

Det ble også laget tre pistolmodeller på denne tiden, alle visstnok i flint, men jeg har tilgode å se andre enn M1831 i flint, så det er mulig at de to andre heller ikke ble utlevert i noe antall før de var gjort om til perkusjon. Det er for øvrig en av disse to jeg spør etter i forbindelse med M1772/1855.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er såpass kunnskapsløs på dette temaet at jeg vet ikke helt om jeg forstår spørsmålet.

 

Der var vel en Enger pistol på den tiden? Videre M1834 og M1835, de to sistnevnte opprinnelig i flint mens Enger vel var perkusjon?

 

Må lese meg opp litt på dette, det er jo patronvåpen jeg er mest opptatt av, d.v.s. patronene til dem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...