Jump to content

Ladedata 230grs Oryx til 338 WinMag


tarlokar

Recommended Posts

Hei.

Du kan gå ut fra Lapua kula, den er homogen og vesentlig hardere enn oryx'n (høyere trykk). Så du vil nok havne på ei litt høyere ladevekt med oryx enn med Naturalisen.

Men på den andre siden, oryxen er relativt myk kule selv om den er bondet. Så det kan kanskje være greit å ikke lade full pupp med den?

 

Var kun en ladning oppgitt på robsoft, 72,5 grain MRP og magnum hette. Ser ut til å være en snill ladning men gå litt ned og lad deg opp.

 

Jeg kan ikke garantere den ladningen som er oppgitt på robsoft, da jeg hverken kjenner han som har ladet eller kaliberet godt nok til å være skråsikker. Men det kan det vel hende noen andre kan bidra og ta på seg rollen som?

Link to comment
Share on other sites

I fjor ble den kula ladd med N160 bak. Husker ikke mengden, og er litt langt unna ladeloggen for å kunne finne ut av det kjappt. Det jeg husker derimot er at den ble liggende på 830-840 m/s. Kula slo igjennom en stor elgkalv på langs, avstand ca. 50 meter. Tror ikke jeg ville ladd noe hardere, men en elg og ei kule er jo ikke rart i trekke konklusjon av. Inntregningen var der iallfall, uten at restvekten var den helt store..

 

Kan finne ut hvor mange spiseskjeer krutt som ble hatt oppi til helga..

Link to comment
Share on other sites

Vil først og fremst lade med Vihtavouri. Ser Lapua har startlading på Naturalis på 65.6grs med N-160.

Hvor mye kan jeg da bruke av N-165? Skulle gjerne lada med N-160, men er fri og butikkene her har ikke, og jakta begynner på torsdag....

 

Hvor i ladet holder du til?

Link to comment
Share on other sites

Vil først og fremst lade med Vihtavouri. Ser Lapua har startlading på Naturalis på 65.6grs med N-160.

Hvor mye kan jeg da bruke av N-165? Skulle gjerne lada med N-160, men er fri og butikkene her har ikke, og jakta begynner på torsdag....

 

Hvor i ladet holder du til?

 

Sør-helgeland, Brønnøy.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har testet med forskjellige ladevekter med både MRP og N-160. Presisjonsmessig så endte jeg opp med 72,9 gr N-160, som samlet 3 skudd med 4 (!!) mm spredning på 100 m i min Tikka.Ikke målt hastighet.

Til elgen har jeg tidligere brukt swift a-frame 250 gr, som forövrig har oppfört seg helt eksemplarisk på de elgene jeg har lagt ned.

 

Med Oryxen har jeg skutt 2 elger i år, 250 kg okse og en ku, gjennomskudd på begge, selv om skuddvinkelen på oksen ikke var den beste.... : :roll:

Link to comment
Share on other sites

Til elgen har jeg tidligere brukt swift a-frame 250 gr, som forövrig har oppfört seg helt eksemplarisk på de elgene jeg har lagt ned.

 

Med Oryxen har jeg skutt 2 elger i år, 250 kg okse og en ku, gjennomskudd på begge, selv om skuddvinkelen på oksen ikke var den beste.... : :roll:

 

Hvordan var kjøttet etter en tur med oryx'en kontra swiften?

Link to comment
Share on other sites

Oksen ble skutt skrått bakfra, avstand 90 meter i ganglos for unghunden. Kula gikk inn foran bakerste ribbeinet og ut gjennom bogbladet motsatt side. Minimale ödeleggelser på bogen. Dyret löp 150 meter, med lever og en lunge gjennomskutt för den döde.

 

Kua sto med bredsiden til, avstand 100 m. Perfekt skudd bak bogen, gjennom ribbein inn og ut, med ett lite utgangshull. Kua löp 50 meter för den döde.

 

2 elger med den kula er kanskje for dårlig grunnlag til å lage noen facit, men jeg tror att den er ett bra alternativ for vår elgjakt med cal 338 i winmag hastigheter.

 

A-frame 250 gr har jeg skutt 9 elger med, gjennomskudd i alle unntatt den ene, som var en stor okse, der kula gikk gjennom en 15 cm furulegg för den traff elgen.(elgen var tidligere påskutt)

Hittil er det minimale kjöttödeleggelser og pene slakt.

Er veldig fornöyd med swiftkula, testet vel egenlig oryxen mest av ren nysgjerrighet..

Link to comment
Share on other sites

Bruker selv 275 gr A-frame i 338`n,og prøvde i år 300 gr i 9,3`n. Og etter å ha skutt en okse, inn gjennom bogfjøla, og ut gjennom lårbeinet på motsatt side, fant jeg kula i skinnet. 97,56% restvekt. A-frame og elg =sant

 

Ja, det var der jeg fant igen swiftkula mi også....

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

Ser vel ut til at det blir swift'n jeg får lade opp til neste år da. Sako'en kommer i hus før jul, så går med litt sommerfugler i magen;)

 

Hadde sett for meg 225 gr swiften pga at vi får lett litt druge hold i vårt terreng..og en Afrika tur er på trappene. Noen formening om hastighet jeg bør legge meg på her? Ja en 300 hadde kanskje gjort jobben lettere for meg, men sakoen i 338 er en spesiell utgave som jeg nok ikke skal klundre noe med på noen år;)

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

Ser vel ut til at det blir swift'n jeg får lade opp til neste år da. Sako'en kommer i hus før jul, så går med litt sommerfugler i magen;)

 

Hadde sett for meg 225 gr swiften pga at vi får lett litt druge hold i vårt terreng..og en Afrika tur er på trappene. Noen formening om hastighet jeg bør legge meg på her? Ja en 300 hadde kanskje gjort jobben lettere for meg, men sakoen i 338 er en spesiell utgave som jeg nok ikke skal klundre noe med på noen år;)

 

 

Jeg laddet 225 gr swift til min blaser 338wm med 74 gr mrp og federal 210 tennhette og 83 mm lengde.

Jeg testet flere ladding opp til 76 gr men fant ut 74 gr gikk best og meget bra samling.

Har brukt 72 gr n-160 på andre kulertype i 225 gr.

Vet ikke hva hastigheten blir siden jeg ikke kan måle det.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

 

2 elger med den kula er kanskje for dårlig grunnlag til å lage noen facit, men jeg tror att den er ett bra alternativ for vår elgjakt med cal 338 i winmag hastigheter.

 

Var vel litt for optimistisk tidligere. Har testet oryxen igjen. Var ute uten hund denne gangen pga den hersens ulven. Klarte å smyge meg inn på en elgokse som beitet, og ga den ett skudd bak bogen på 90 meters avstand. Fant igjen kula i skinnet på motsatt side, men restvekten var bare 65%.Oksen veide i underkant 200kg. Det var derimot ikke noe å si på skuddreaksjonen, oksen datt som truffet av lynet.

 

Jeg er skuffet over den lave restvekten, annet hadde det kanskje värt om den hadde mött grove elgbein. Men det gjorde den ikke i dette tilfellet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...