Jump to content

Kaliberbytte og våpenkort.


sveinmk

Recommended Posts

Hva kreves av papirarbeid når man skal kamre om ei pipe til annet kaliber..? Må det søkes om slikt?

Grunnen til at jeg spør er at jeg kjøpte ei rifle fra forhandler som var kamret i et annet kaliber (6,5x284), men fikk våpenkort i posten med pipas opprinnelige kaliber (6,5x55). Både jeg og selger har i søknaden skrevet 6,5x284.

Hvor kan det ha gått feil..?

Har politiet skrevet feil på våpenkortet eller har selger kamret om og solgt ei pipe uten å ha gjort nødvendig papirarbeid? I følge politiet står det 6,5x55 når de søker opp våpennummeret.

Link to comment
Share on other sites

Kaliberbytte/omkamring må søkes om.

 

Hvis politiet har registrert våpenet som 6,5x55 i sitt register høres det ut som om selger har kamret om pipa uten å søke om det. Eller at politiet har registrert feil en gang tidligere.

 

Er pipa original?

Har selger byttet/kamret om?

Link to comment
Share on other sites

Selger kamret om en sauer pipe til 6,5x284 og solgte den til meg sammen med ei låskasse.. jeg fikk etter en stund våpenkortet hvor det står 6,5x55... jeg ringte våpenkontoret og fikk beskjed om at pipa er registrert som 6,5x55 og at selger må ha gjort noe feil.

I søknaden står det jo nummeret på pipa og kaliber 6,5x284, sjekker ikke politiet opp om det stemmer når de behandler en søknad?

Link to comment
Share on other sites

Det hjelper nok lite hva som er skrevet i søknaden,når pipa er registrert som 6,5x55 i våpenregisteret.Ring våpenkontoret og forklar,så bør det ordne seg.Forskjellen på disse patronene er tross alt veldig liten.

6,5-284 er jo egentlig også en x55,hylsa er vel like lang,men sikkert en fordel at ting er på stell.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...