Jump to content

1911 sleide som "Kiler" seg i bakre stilling


selvanviseren

Recommended Posts

Har en 1911 som har fungert feilfri i ca 3-400 skudd, men så plutselig har sleiden begynt å kile seg fast i bakre stilling.

 

selv med masse skudd i magasinet så kiler den seg.

Det er ikke sleidestoppen som går opp, det har jeg sjekka. Pistolen er plukket fra hverandre og smurt opp, materampa er polert, og absolutt alt annet fungerer som det skal.

 

Det jeg har lagt merke til er at den ikke kiler seg fast når jeg selv drar i sleiden, er kun når jeg har skutt,

 

pistolen er i cal .40 s&w

 

kanskje jeg har for harde hjemmeladninger?

har ikke testet med fabrikk ammo enda

 

noen ideer på hva som kan være galt ?

Link to comment
Share on other sites

normal_Bossing.JPG

Jeg har en 1911 i .45acp. Bøssingen gikk føyka etter 20-25.000 skudd. Da kilte den seg under skyting som du beskriver. Du har jo demontert og sjekket ting, da ville du i så fall ha oppdaget det hvis det er samme skade som på min. Men sjekk uansett om bøssingen er OK

Link to comment
Share on other sites

Hvilket fabrikat er det?

 

Hvis det er meg du spør, så er det en Colt Combat Elite, kjøpt i 1988.

Den har stort sett fungert bra, sleidestoppen røyk en gang også, men den er selfølgelig byttet ut.

Litt småting må en regne med innimellom, stort sett greit å bytte småting.

normal_Colt_Combat_Elite.jpg

Link to comment
Share on other sites

BUL - da tror jeg vi kan avskrive bushingen. Stemmer det at den ikke har bushing?

 

Kiling i bakre stilling - kan du presse sleiden frem eller må du dra den bakover for å få den på plass? Hvor hardt sitter den?

 

Så må du begynne feilsøking. Jeg ville umiddelbart ha trodd at det var sleidestoppen, men det har du altså undersøkt.

 

Det skal noe til for å stoppe sleiden, men la oss se.

 

Rekylfjær OK?

 

Selve magasinets bakkant - er det OK og ingen friksjon / hindring med sleiden? Det skal ikke stikke opp over toppen av rammen i bakkant.

 

Hvordan holder du - hvis du av vanvare presser venstre tommel mot sleiden idet skuddet går så vil sleiden miste fart.

 

Ta av sleiden og løpet. Sett sleiden tilbake på rammen uten noe annet. Glir den fint? Forsøk det samme med løpet montert men ikke rekylfjæren. Glir løpet lett under sleiden (ingen friksjon mellom låseriller løp/sleide). Hvis ikke sjekk at linken ikke er for lang.

 

Se ned i rammen. Ca 5mm bak magasinbrønnen er det et hull der det stikker en dings opp ca 1-2mm. Det er disconnectoren som gjør at du kan ta avtrekk når sleiden er fremme i låst stilling og ellers ikke. Hvis den er rå og utilpasset så skal du kjenne god motstand (friksjon) når sleiden glir frem etter skuddet. Stemmer det? Hvor stor er denne motstanden (stor nok til å stoppe sleiden med en svak rekylfjær?).

 

Sleidens bevegelse bakover blir også hindret av blant annet hanen som skal spennes. Det er en liten plate i bakkant av sleiden som holder tenn nålen på plass. Den platen treffer hanen. Er den kanskje helt firkantet i bunnen?

 

Med sleiden montert, se på pistolen bak fra. På toppen av rammen og på venstre side bak/ved siden av magasinbrønnen befinner utkasteren seg. I sleiden er det kuttet et spor for denne. Befinner utkasteren seg omlag midt i dette sporet og er den ben? Sjekk også for merker på utkasteren samt at den ikke er montert så langt fram at den kommer klar av sleidesporet.

_

Link to comment
Share on other sites

Påbegynt sprekk i sleiden og den bøyer seg marginalt når den stopper i bakre posisjon

og får moment og blir sittende. Du vil kanskje ikke se det uten at den står fast i belastning.

 

(Bare en vill tanke. Har ingen erfaring om noe sånt kan skje).

Link to comment
Share on other sites

Virker som om det var rekyl bufferen... den var akkurat att inn før forrige trening, og hadde stygge slitespor i siden ( De stikker litt ut på siden) Hr skåret dem til bittelitt og ser ut til å gli fritt nå, SKal prøve på banen i morgen så får jeg se om det var så enkelt :)

 

Takk for hjelpa i allefall :D

Link to comment
Share on other sites

Min BUL M5 Custom har rekylbuffer innebygget i styrestangen for rekylfjæren,

så jeg bruker ikke noen egen rekylbuffer i tillegg til denne.

Om du har installert en løs rekylbuffer i tillegg til en som er i styrestangen,

kan det være dette som gir deg et problem.

 

Om du har innebygget rekylbuffer, vil den innerste delen av styrestangen ha en fjærbelastet foring,

som kan beveges litt bakover.

 

Mvh Komla

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...