Jump to content

Feilsøking, matefeil/utdragerfeil på Mauser M67 (7,62x51)


Ei tohi varjata

Recommended Posts

Ja, Murphy's lov er jo alltid aktuell.

 

Fikk meg en M67 i 7,62x51mm i helgen. All virket flott i butikken, men da mine ben ble pent plantet på trappen til mitt hjem på den salige Hårfagres kongeseter, viste det seg at riflen er svært lite samarbeidsvillig- den nekter plent å mate patroner med mindre blind vold involveres i prosessen.

 

Både spiss helmantel og rundere blyneser, klikkpatroner av flere sorter og til og med ekserserpatroner gir problemer. Utdrageren vil nemlig ikke bite over patronen! Patronen skyver utdragen oppover, og den vris i prosessen moturs. Øvre kant av utdrageren treffer ytterkanten av fremre låsekassebru. Dermed må en enten manuelt trykke ned denne, eller slå så hardt igjen at det er tydelig at riflen ikke trivs med det.

 

Forrige eier har polert sluttstykket så det ljomer helt ut til Bokn og tilbake, og jeg har så langt tenkt meg til at dette kan skyldes at han/hun har fjernet såpass mye av overflaten at alt av friksjon er gone, beibi, gone, og utdrageren dermed har NULL motstand mot patronen den skal gripe tak over. Som tidligere sagt skyves/roteres den derfor opp, og stopper mot fremre låskassebru. Utdrager har null motstand når en roterer den rundt på sluttstykke. Tilsvarende sluttstykke for K98kF1 viser betydelig mer mostand, ganske logisk mtp. intakt blånering og kanskje litt mer gods ytterst..

 

Dermed er det to problemer:

1. Utdrageren griper ikke over patronens skikkelig, bare delvis - og så roterer utdragen oppover

2. Utdrageren er såpass snudd moturs at den ikke vil gli inn i fremre låskassebru

 

Disse to problemene løses ved å gi sluttstykket et kraftig slag, men det er noe som ikke er særlig gøy.. både med tanke på egen og andres sikkerhet, samt slitasje på riflen.

 

Har prøvd et par ting allerede;

1. Prøvde sluttstykke fra en vanlig HV-Mauser/K98kF1 i .30-06. Dette fungerte feilfritt.

2. Prøvde å bruke mitt sluttstykke i nevnte HV-Mauser. Dette fungerte feilfritt.

3. Prøvde å erstatte utdrager fra min M67 med utdrager fra nevnte HV-Mauser. Dette resulterte i akkurat samme problem- vil ikke mate skikkelig.

Så dette må vel være et problem som skapes når min kasse og utdrager kombineres? Utdrageren kan av en eller annen grunn vris mye lengre opp enn den bør, og den er også altfor trang..

 

Finnes det noen Easy-Fix™ til dette problemet, eller må jeg rett og slett bare bytte sluttstykket??

Jeg ringer butikken jeg kjøpte riflen av på mandag, men det er surt å evt. måtte vente på et nytt et derfra.. Hadde satt stor pris på tips.

 

Her er et par bilder;

M67ens%20vrede%201.jpg

Hvordan utdrageren kjører rett i kanten og stanser.

M67ens%20vrede%202.jpg

Hvor langt opp patronen beveger seg før den kiler seg og utdrageren vrir seg.

 

 

-Ole

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig en ukyndig har justert magasinvangene, kan tyde på det utfra beskrivelsen, uansett vil jeg si at du bør levere den tilbake.

Den er ikke verdt å bruke mye penger på, og det bør egentlig ikke være ditt problem.

Skaff noe annet, hva med en Mauser i 30-06 eller 8x57 IS :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det er sant. Jeg syns det er rart hvis noen har redusert avstanden fra støtbunnen til baksiden av utdragerkloen med vilje, ikke helt lett å få til heller.

Hvis du ikke vil levere rifla tilbake er kanskje en annen bolt en løsning.

Vanskelig å si noe annet på dette grunnlaget.

Vet ikke hvor mye du betalte, men en brukt BRNO f.eks. ligger ikke høyt i pris, du har uansett krav på en løsning fra selger.

Link to comment
Share on other sites

For å skyte litt fra hofta: Kan det være at denne har vært kamret i 6,5x55 før, uten at utdrageren ble justert for større hylsebunn? På feltskyting i DFS og ble disse ladet med 5+1, og om noen har klemt i siste skuddet med vold og makt mange nok ganger kan det ha bøyd utdragerkloa både bak og ut.

Link to comment
Share on other sites

Mark:

Jeg vil jo levere den tilbake om jeg ikke finner en løsning, men når jeg bor på Karmøy og selger holder til i Stavanger blir alt fort litt mer krøllete og tungvindt. Selgeren er dog en person jeg anser som svært imøtekommende og løsningsorientert, så jeg tviler ikke på at han kan ordne noe.

 

Det må sies at det ble gjort en byttehandel hvor selger var den som tjente på det. Litt surt var det, fikk verken reim, ammunisjon eller noe annet med på byttehandelen selv om det jeg byttet inn har en salgsverdi på dobbelt så mye som en M67 går for..

 

 

Boble:

Det kan stemme det, ja. Det ble nylig byttet pipe på riflen, så det kan stemme.. utdrageren kan virke noe bøyd innover (innerste del av kloen går bittelitt lengre inn enn på en vanlig K98kF1).

 

 

Angående at utdrageren klarer rotere så mye oppover- skjer dette på alle Mausere om det er lite friksjon igjen mellom sluttstykke-utdrager, eller er bare låskassen min en Montag-Ware? Riflen fungerer jo, kan kamre og dra ut patroner, det er bare så forbanna irriterende at en må SLÅ mekanismen igjen heller enn å kunne skyve sakte slik som på enhver K98k, K98kF1 og fjelljegerkarabin jeg har holdt i mitt liv..

 

 

Takk for alle innspill!

 

- Ole

Link to comment
Share on other sites

Det kan fikses, ev. selger betaler rep. hos børsemaker, eller omgjøring av handelen. Litt rart hvis selger ikke var delvis kjent med dette problemet.

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det reagerer jeg også på. Angrer bittert på at jeg ikke prøvde å veksle klikkpatronen jeg fant meg før jeg satt meg i bilen igjen.. Var to M67er i 7,62x51mm der, den andre hadde standard blånert sluttstykke, men var blitt brukt som skytterlagsrifle i mange år og det var ukjent hvor mange skudd som var gått i den.

 

Den hadde justerbart avtrekk i tillegg til det jeg antar var et fungere sluttstykke, så nå kjenner jeg at jeg er ganske misfornøyd med valget jeg tok :roll:

 

Takk for det!

 

-Ole

Link to comment
Share on other sites

Angående at utdrageren klarer rotere så mye oppover- skjer dette på alle Mausere om det ete friksjon igjen mellom sluttstykke-utdrager, eller er bare låskassen min en Montag-Ware?

 

Jeg så noe lignende på en blodtrimma M59 en gang, men på langt nær så ille som det du beskriver. Feilen er at det er for lite plass under kroken til at rillen på patronen glir inn uten motstand, og den motstanden er større enn friksjonen som skal hindre utdrageren i å rotere opp. Jeg tipper problemet er løst om du bytter utdrager og evt ringen rundt bolten. Til gjengjeld har du sannsynligvis veldig glatt sluttstykkegang til Mauser å være... ;-)

Link to comment
Share on other sites

Prøvde utdrager fra et sluttstykke som mater fint i min rifle, men da var det likt som med min egen utdrager. Så det er nok sluttstykket som er altfor glatt! Kanskje å bytte ring vil gjøre det, ja, men jeg har ikke verktøy til å gjøre det med.. hm. Jeg ser for meg hvordan jeg kan pusse bittelitt på utdrageren for at den skal kunne gå lengre frem, er det altfor risikabelt å prøve det?

 

Ja, boltgangen er faktisk festlig glatt i forhold til annet. Men jeg vet ikke om det er verdt å risikere matefeil på matefeil for :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...