Jump to content

Trykktegn


G33/40

Recommended Posts

Da har jeg etter mye spekulering blitt litt mindre klok. Vært på banen i dag og herja med kronografen. Som tidligere nevnt plages jeg med CBC hylser. De kleber, men har ingen andre tegn til trykk.

Data:

Kal, 30-06.

Løpslengde 55,8mm tot. (48,2 fremfor kula)

Rifling/twist 1 på 10"

Lapua lockbase 150grs

VV N150 53,5 grs

Hastighet 883ms

Dette er høyere hastighet en ved den maksladningen som er oppgitt i ladetabellen på lapua sin side (VV N-150) der makslading er på 55,2grs. Da oppgir de en hastighet på 877ms. Deres referansevåpen har løpslengde 620mm og samme rifling/twist. Hvorfor denne forskjellen. Temperatur under testen var -1. Er jeg da tilbake på hylsevekta igjen? Er det noen som kan fortelle meg vekta på hylsene til Lapua. Regner med det er de som er bakgrunnen for tabellen. Skal jeg redusere mengden krutt? Gå for minimumslading?

Link to comment
Share on other sites

Kjenner ikke til vekta på de hylsene. Hylsene kan være myke, og dermed klebe tidligere enn ved normalt trykk, kronografen kan vise litt feil. Det kan også være andre ting som gir klebing, treghet.

Men uten at du vet dette er mer hastighet i kortere pipe, og treg primærekstraksjon indikatorer på et noe høyt trykk, og du bør redusere ladningen f.eks. et par grain selv om du ligger under maks if. tabell.

Link to comment
Share on other sites

Løpslengde 55,8mm tot. (48,2 fremfor kula)

 

Hastighet 883ms

 

 

Synes det er godt gjort å få såpass til hastighet med så kort løp :mrgreen:Sorry, klarte ikke å dy meg

 

Fra spøk til alvor: når er kruttet dit produsert? VV-kruttet varierer en del fra år til år, så en kan ikke se seg blind på ladedataene fra Lapua. Aller helst skulle en hatt

tabell fra samme året kruttet er produsert.

Link to comment
Share on other sites

Mine Lapua hylser veier 190grs,..

 

Skjønner ikke helt problemet... jeg bruker også vv N150, 53,8grs, både til 150 og 165grains kuler og får hastigheter mellom 880-886 m/sek.-

Presisjonen er ypperlig med begge og skytes med Win M70 med 20" løp.

Lader som regel disse i Norma hylser - (dine CBC hylser er nok tyngre).

 

CBC hylser bruker jeg ikke til "seriøst" bruk,- Norma og Lapua er mye bedre kvalitet.

 

Om ingen tegn til høyt trykk og om du har god presisjon,...( litt variasjon på hastighet må påregnes)- hva består problemet av ?

 

Skift likevel til bedre hylser. :wink:

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...