Jump to content

Svensk jeger jakte i Sverige med norsk jegerprøve.


efalan

Recommended Posts

tolker dette som at det ikke er noen forskjell om du har norsk eller svensk jegerprøve.

 

Hentet fra http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/artikkel?element_id=67286&displaypage=TRUE

 

Jakt i Sverige

Fjelljakta på statens grunn i Sverige er åpen for utlendinger. Det skilles nå kun mellom innenbygdsboende og andre jegere, altså ingen forskjell om du er fra Stockholm eller Trondheim.

Jakta starter 25. august. Sesongkort selges kun til innenbygds jegere. Andre jegere må kjøpe døgnkort.. Mer informasjon om jakt på statens mark i Jämtland, Västerbotten og Norrbotten finnes på lensstyrelsens nettsider.

 

 

Statens jaktkort i Sverige – et krav til alle som skal jakte

På samme måte som i Norge, må alle som skal utøve jakt i Sverige betale en årlig jegeravgift (Statens jaktkort). Avgifta er for 2013/2014 på 300 SEK. Betaling kan skje via "min side" hos Naturvårdsverket eller kan utføres direkte via nettbank.

IBAN-nummer: SE83 1200 0000 0128 1010 7432

BIC/SWIFT: DABASESX,

Bank: Danske Bank, SE-103 92 Stockholm

Kvittering må medbringes under jakt. Mer informasjon finner du på Naturvårdsverkets hjemmeside.

På nettsidene til Svenska Jägareförbundet, ligger litt informasjon om jakt i Sverige. Vær oppmerksom på at reglene for hund ikke gjelder når du tar med deg hund mellom Norge og Sverige, men hunden må være ID-merka, vaksinert og hundens ID-papirer må medbringes.

Link to comment
Share on other sites

Takker for raskt svar, men det er svaret på den første linjen i svaret ditt jeg er ute etter. Om det faktisk er lov å jakte som svenske i Sverige med den norske jegerprøven. Etter det jeg har skjønt så er den svenske jegerprøven litt mer omfattende enn den norske. Jeg stiller derfor spørsmålet om Sverige godtar at man som svensk jakter i Sverige med den norske prøven. Årsaken er at det er lettere og billigere for svensken jeg kjenner å ta den norske prøven enn den svenske.

Link to comment
Share on other sites

men det er svaret på den første linjen i svaret ditt jeg er ute etter.
Den første linjen i holmvaag sitt innlegg ER svaret. :) Resten av innlegget er bare dokumentasjon på hvorfor han konkluderer med at det ikke spiller noen rolle om jegerprøven, til din venn, er tatt i Norge eller Sverige. :wink: Hvis du fremdeles er usikker, kan du jo sende en mail til Naturvårdsverket.
Link to comment
Share on other sites

Hmmm at det i den svenske fjellheimen er lik tilgang for svensker og nordmenn er vel ikke det samme som at en svenske kan ta jegerprøven i Norge og automatisk få lov til å jakte i Sverige eller? Det ville jeg sjekket en gang til litt grundig. En Svenske vil ihverfall ikke i utgangspunktet få tillatelse til å kjøpe våpen i Sverige med norsk jegerprøve slik jeg skjønner regelverket. Men personen det er snakk om her har tydligvis både svensk og norsk personnummer, det kan muligens åpne for muligheter :?:

Link to comment
Share on other sites

Interessant spørsmål men jag lurer på hvis ikke de to svar du har fått har vært litt for rask på avtrekker. Jag føler at det mangler litt informasjon her.

 

At den som er norsk statsborger har rett å jakte i Sverge eller en svenske kan jakte i Norge på grunnlag av sin jegereksamen er ikke et spørsmål.

 

At du har både svensk og norsk personnummer er i seg ikke noe uvanlig. Men hvor er du folkbokföringsförd?

 

Det de fleste ikke er klar over er at ekte norsk personnummer får en først da en er registrert i folkeregister med fast adresse i Norge.

 

Hvis du f.eks. jobber i Norge og tar jegerprøven på fritid så er det nok trivelig men jag mistenker at det har lite å si med avseende på jakt, hvis du ikke er «fast» bosatt i folkeregister i Norge da.

 

For å få kjøpe jaktvåpen så må du ha gjennomført jegereksamen okke som du har bodd i Sverige eller Norge.

 

Jag har aldri hørt at gjennomført jegereksamen i et land gir tillatelse for erverv av våpen i et annet. Og å reise over grensa med lånt våpen kan du bara glemme.

 

Så ta kontakt med myndigheterna i Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Er svensk statsborger, med bosted i Halden siden 1997. Jeg har fått ervervslisens på jaktvåpen i Norge med kun svensk jegerprøve. Med begrunnelse av jakt i Sverige. Med min svenske jegerprøve har jeg også kunnet bli registrert i jegerregisteret. Begrunnelsen var at den Svenske jegerprøven var mer omfattende og stilte høyere krav.

Link to comment
Share on other sites

Beklager TS at dette blir OT men….

 

Jag flyttet opp, registrerte meg i folkeregister og fikk ekte Norsk personnummer, samme år som «Ken», etter å ha jobbet i Norge et titall år.

Jag fikk med mina jaktvåpen på bakgrunn av at jag reden var registrert i det norske jegerregisteret, da jag hadde jaktet i Norge innen. (klarert in våpen i toll for 3 måneder åt gangen)

 

Jag har ikke jegereksamen vare seg i Sverige eller Norge.

Dette var litt historie, i dag er det sikkert helt andre regler som er gyldige. . :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja, som man sier på ren svenska: Jag är ivarjefall torr bakom örona. :lol:

 

Når krav til jegerprøven kom husker jag ikke på men har deltatt i elgjakten vært år fra 1974, med unntak for et år da jag jobbet i Abu Dhabi.

 

Så da er jag vel en overvintret dinosaurie da...... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nja, för att få klass 1 vapen då så måste man disponera jaktmark (markägaren skulle signera för x antal hektar till polisen) så det måste väl ha varit innan vapengardrobens tid.

 

Jag har ett svagt minne av att man måste söka för att få köpa både central och kantantänd ammo. Detta var innan jag var torr bakom örona!!!

 

Min far hade en repeterstudsare (HVA) i .22LR. Om länsman var på gott humör kunde han få hela två askar (100skott) om året.

 

Så allt var nog inte bättre förr nej. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er du sikker på at du har fått et Norsk personnummer? Jeg har svensker som jobber hos meg og som har bodd i Norge en årrekke. De får kun et "fiktiv jobb personnummer". Jeg mener du må være Norsk statsborger for å erverve Norsk personnummer, men mulig jeg tar feil.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener du må være Norsk statsborger for å erverve Norsk personnummer, men mulig jeg tar feil.

Jag antar at dette var for meg. Ser ikke at det står noe om statsborgerskap her:

•Skal du oppholde deg i Norge i mer enn 6 måneder, må du søke om et fødselsnummer ved å melde flytting til Norge. Har du tidligere fått D-nummer, skal du deretter bare bruke fødselsnummeret.

 

Det er litt forskjell avhengig av hvor du kommer fra. Du kan lese resten her:

https://www.skatteetaten.no/no/taxnorway/Felles-innhold-benyttes-i-flere-malgrupper/Artikler/Norsk-identitetsnummer/

Link to comment
Share on other sites

jakt vet jeg ikke, men i forbindelse med sportsskyting har vi flere ganger reist til Sverige med lånte våpen og utlånserklæring.

Det er jo minst fire lover som har innvirkning på det å føre et våpen du ikke eir over en landegrense.

Den Norske våpenloven, den Svenske vapenlagen, den Svenske tull lagen og den Norske toll loven.

 

Jag kan ikke se at de gjør forskjell på jakt og konkurransevåpen i den svenske våpenloven.

 

Se kapitel 3 angående utlån: https://lagen.nu/1996:67#K3

 

I $4 står om ”Enhandsvapen och helautomatiska vapen”. Så hvis alle kriterier er til stede så er det lov å låne ut våpen.

 

I h.h.t. den svenske tull loven så kan dette skjema benyttes ved passering av grensa:

 

https://tid.tullverket.se/svd/SVD_StartSida.aspx?ALT=Info

 

Her så skal bl.a. navn på innehaver (eier) fylles ut. Som jag da har oppfattet dette, må navn være det samme som på våpenkort.

Så her står ikke noe om utlån.

 

Personlig hadde jag ikke tatt sjansen på å lånt ut noe uten å først kontakte toll på grensestasjon der våpenet mitt skulle passere.

 

Men det er opp te var og en å ta den avgjørelsen. :wink:

 

F.Ø. avvakter jag et svar fra TS.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...