Jump to content

Ikke de mest vanlige siktene i Norge: SWFA.


Scarrow

Recommended Posts

Det dukker opp spørsmål om siktene deres her på kammeret nå og da, et par brukere har sendt meg PM om dem når de har søkt etter "SWFA". Jeg har etter hvert slått kloa i tre sikter fra SWFA og jeg er veldig godt fornøyd med dem så langt.

 

Øverst SWFA SS 3-15x42 FFP milquad

Midten SWFA SS HD 5-20x50 FFP milquad m/lys

Nederst SWFA SS 20x42 Mildot

 

fvuGAkJ.jpg

 

Jeg byttet ut en Vortex PST 6-24x50 med 5-20x50'en på 300 winmag, og skyting på langt hold ble plutselig mye mer komfortabelt og forutsigbart. Optikken er etter mitt skjønn veldig bra. Klart og rent siktebilde, veldig lite kresen på øyeplassering og et retikkel som jeg liker bedre enn EBR-1 fra Vortex. Belysningen er mildt sagt dårlig; ullen og utflytende, men den er uansett ikke noe jeg bruker eller har tenkt å bruke.

 

3-15x42 er siste tilskudd, og om en ikke har noe i mot litt vekt må dette være et ypperlig sikte til rifler av finere kaliber. Jeg har min på en .308 som jeg skyter ut til 600m med, og også har tenkt å jakte med. :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Har du da fått overtalt de til å selge deg eller har du hatt alternative løsninger (adresse i USA e. l.)? Eksport policyen deres ganske striks. Er et sikte der jeg kunne tenkt meg men norsk importør er ikke intressert virker det som.

Link to comment
Share on other sites

Uten å påberope meg all verdens erfaring med sikter med tilsvarende specs fra europa vil jeg påstå at det er gode sikter til en helt OK pris. Jeg savner zero-stop, men siden jeg lager custom turret-merker er ikke det noe stort problem.

 

Jeg har kjøpt ubrukt fra privatpersoner og gjennom bekjente i USA.

SWFA vet om jetcarrier, og vil ikke sende via dem selv om man har amerikansk adresse på betalingskortet. De er fryktelig vanskelige på dette.

 

Det enkleste er nok å kjøpe fra privatpersoner eller få en venn til å ta det med seg ut av USA.

Link to comment
Share on other sites

Det er skikkelig dårlig gjort å få noen venner til å ta med seg slike sikter I bagasjen.

 

De kan risikere å bli anklaget for brudd på ITAR reglene i USA og da sitter man I saksa til det er avklart. Videre innreise til USA igjen blir høyst sannsynlig blokkert pga dette selv om man skulle greie å prate seg ut av det I første runde.

 

Kikkertsikter med militære retikler, som mildot og avarter av disse, og åpne target turrets omfattes som regel av ITAR.

 

Det samme problemet gjelder hvis man får noen til å ta med våpendeler med en samlet verdi på over $100.

Link to comment
Share on other sites

Joda, Torf.. Har hørt akkurat det før. Men i praksis er ikke dette noe problem.

Med forbehold om at dette ikke har forandret seg siden 2012: En lang telefonsamtale til US CBP (customs & border protection) og vi ble fortalt at så lenge siktet eller "non-functional part" ikke har NATO Stock Number (NSN) var det ikke dette noe problem å ta med seg til Norge for en privatperson.

Vi ble oppfordret til å ringe til flyplassen (Boston, Logan via Frankfurt til Oslo) og fortelle at reisende hadde med seg 2 sikter. De spurte bare om de var i innsjekket eller håndbagasje, og ba oss si fra om det ved innsjekking av bagasjen.

 

Men når det er sagt, det er vel kanskje en risiko å ta; man kan treffe på feil folk på andre flyplasser, og det skader nok ikke å få alt klargjort før en prøver. Det enkleste er å sende via kjente eller private selgere i USA til Jetcarrier.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...