Jump to content

Dachs til mer enn hjortejakt?


krinkelen

Recommended Posts

Har prøvd å leite litt rundt etter svar men fant svært lite.

 

Vi har en aldrende dame av rasen dachs som i snar framtid får seg en lillebror og denne skal i all hovedsak brukes til hjortejakt.

Ettersom interessen for predatorjakt er stadig økende lurer jeg på hvordan det er å få hunden til å lose på rev/mink i tillegg til hjort?

Jeg ser for meg at det kan bli litt problematisk om hunden plutselig står i fjæren å loser på mink mens jeg sitter på post å ser etter hjorten..

 

Er det noen som har erfaringer med å bruke hunden til tilsvarende?

Link to comment
Share on other sites

Ønsker du en all-rounder, som dachsen etter min mening bør være, er dette noe du må leve med. Den vil jage det den finner som interesant innenfor søkesektoren.

Beste råd er vel å ikke slippe henne i fjæresteinene når det er hjort du ønsker at hun skal jage.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med min dachs er som følger, den jager rådyr, rev, hare, hjort og katt :roll: Og finner den ikke noe slikt, så tar han det som ellers måtte være på bakken, f.eks fugl.

 

Har preget den på rådyr, men siden vi har overnevte arter så tar han ut det han finner!

 

Ellers går vi ettersøk, og treningsspor i ny og ne!

 

Han jaget elg i 1 år, fra han var 1-2år, men mistenker han fikk en overraskelse i skogen en gang, så siden har jeg ikke sett han jage elg.

 

Desverre så sliter vi med andre 4beinte gråbein her, så han ble bandhund sist sesong her hjemme, med 2 fall.

 

Lykke til med valg av hund.

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Hun som vi har nå har vi ikke hatt noe særlig problemer med at hun tar ut noe annet enn hjort når vi er på jakt, selv med områder med en del rev i.

Men om Mikkel rev dukker opp når man sitter på hjortepost ser ikke jeg på som en ulempe.

 

Jeg satser på å få preget den på hjort i første omgang og ta resten etterhvert.

Lurer og på hvilke erfaringer folk har med å sette en "fersk" hund sammen med en veteran på jakt?

 

Valget av hund er gjort for lengst, det blir dachs ;)

Link to comment
Share on other sites

Hun som vi har nå har vi ikke hatt noe særlig problemer med at hun tar ut noe annet enn hjort når vi er på jakt, selv med områder med en del rev i.

Men om Mikkel rev dukker opp når man sitter på hjortepost ser ikke jeg på som en ulempe.

 

Jeg satser på å få preget den på hjort i første omgang og ta resten etterhvert.

Lurer og på hvilke erfaringer folk har med å sette en "fersk" hund sammen med en veteran på jakt?

 

Valget av hund er gjort for lengst, det blir dachs ;)

 

 

La unghunden jage med en eldre hund helt i starten men bare til den har "skjønt poenget", dette vil fremskynde prossesen betydelig, den må deretter opparbeide seg eget søk og erfaring på egen hånd.

Vær ikke for opptatt av fall, de fleste liker faktisk bedre å jage enn å finne ett dødt dyr i enden.

Har jaktet aktivt med Drever i 28år å dette er min måte å gjøre det på.

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Regner med det blir en del info og tips på spor/ettersøkskurs når den tid kommer.

 

Skal i all hovedsak brukes til hjort så det blir nok det som blir fokusert på. Så får jeg ta resten som det kommer :)

Hadde vært artig med en skikkelig allrounder som tok ut både hjort og rev i skogen og forhåpentligvis en mink i mellomsesongen :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har hatt noen Dachser i 20 år og det er stor forskjell på dem.

Noen har en jaktlyst av en annen verden som veldig fort fører til at man har en jaktidiot i huset som jakter omtrent alt som rører på seg.

Andre blir veldig fokusert på kun et "byttedyr".

Så har du alt imellom :)

 

Jeg har hatt Dachser som bryr seg lite om rovdyr som rev og mink.

Ei tispe jeg hadde loset kun rådyr og noe dåhjort, men kunne ta en veldig kort los på rev om hun evt så den i det den føyk ut fra under ei skjøregran, men losen varte vanligvis 100-150 meter før hun brøt av. Hun var også redd for gaupe.

Hun hadde sjelden loser på rådyr som varte mer enn 1-1 1/2 time.

 

En hanne jeg hadde derimot, var totalt idiot på rovdyr og ville gjerne jage rev, mink og gaupe.

Han jagde også rådyr, hjort og elg med stor innsats over mange timer. Han jagde hare i ung alder, men sluttet med dette etter et par år da jeg aldri skjøt hare for han.

 

Jeg synes det er veldig moro med en skikkelig allrounder, men til tider er deg også en fordel å ha en spesialist som ikke raser etter omtrent alt som lukter noe mens man er på jakt :)

 

Ellers synes jeg ikke at det er noen fordel å slippe en fersk hund sammen med en veteran.

Eneste untak må evt være om veteranen er perfekt på alle måter.

Om den ikke er det, starter jeg heller med blanke ark og slipper kun ferskingen alene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...