Jump to content

En virkelig vanskelig nøtt - uten løsning?


Trond

Recommended Posts

Dette er kanskje heller en serie av nøtter enn én enkel en, og enkelt er dette uansett ikke. Først litt generelt om 1700-talls våpen. Våpendesign var en motesak! Ja, våpnene skulle selvfølgelig kunne skyte og også gjerne treffe en gang i mellom, men stil, utsmykning, detaljer etc. var nesten like viktig, særlig i første halvpart av århundret. Det kommer et klart moteskifte i militære våpen rundt 1750. De overdådige utskjæringen av kolber droppes, likeså de langsgående rillene på hver side av ladestokken. Rørkene forenkles. Rillene på avtrekkerbøylen forsvinner og det blir, kort sagt, mer våpen og mindre pynt for pengene.

 

Bildet viser 8 1700-talls musketter. Den lengst til høyre er en, i denne sammenheng, så godt som fullstendig uinteressant "moderne" greie fra 1760-årene. Det eneste som kan være litt interessant med den er plaseringen av det bakerste rørkenet. Med unntak for M1788 skarpskyttermusketten er dette den plasseringen stort sett samtlige senere musketter får.

 

Det er særlig de fem første fra venstre som er interessante i denne sammenheng, nr 6 og 7 er bare varianter av M1748/1841 med "nye" stokker og varierende forenklinger av nr 4. Nr 1 & 2 har dessverre fått erstatningsstokker på ett eller annet tidspunkt, antagelig før 1799, og særlig kolbekappen er antagelig blitt byttet eller sterkt modifisert i forbindelse med dette. Nr 2 (M1748) & 4 har original stokk (meget uvanlig på en M1748/1841). Nr 5 er en raring med originalstokk som jeg kommer tilbake til.

 

musketter2_zpsdc5942cc.jpg

 

For å begynne med å fokusere på nr 1 & 2. Hærmuseet laget en samlebetegnelse "musketter fra Fredrik 5. tid", men jeg bare ikke helt - sånn 100 % - overbevist om at dette er riktig. De var utvilsomt i bruk på Fredrik 5. tid, det er slått inn F5 bakerst på pipene, men... Moten var viktig på den tid og disse avtrekkerbøylene var mildest talt "dated" i 1746. Kan det være en annen forklaring?

 

musketter1_zps262fcb6a.jpg

 

Børse nr 5 er også en underlig sak. Den er neppe en avkortet muskett, den har et helt annet forreste rørken enn jeg kan huske å ha sett på noen annen DkN børse, den har originalstokk og det ser ut som om den er fullstendig urørt etter produksjon og den ligger mellom M1785 artillerikarabinen og eksersergværene i lengde. Hva er så dette og hvor er den omtalt i litteraturen?

 

IMG_3740_zps2c8c8e31.jpg

 

Nr 5 helt til venstre på bildet, deretter to M1748/1851, et eksersergevær som "ikke når helt opp" og M1785 artillerikarabin helt til høyre.

 

Nøttene er dermed som følger: Er det mulig å finne ut noe mer om nr 1, 2 og 5?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt grønn her men forstår at Trond har et rimelig godt bibliotek hvor man kan finne utav tidlige danske, norske og svenske våpen.

Kan vi be Trond om en oversikt over hvilke skrifter man bør ha innen dette? En von Bergen ble nevnt i tidligere tråd?

 

Jeg er ikke våpensamler selv men liker veldig godt å ha tilgang til kunnskapen.

Link to comment
Share on other sites

G.Larson - neppe, den har f.eks. ikke muligheter for bajonett.

 

Veidinn - dette er en omfattende sak. Jeg har endel på svenske greier, men her finnes det antagelig bedre kilder enn det jeg har så jeg overlater det svenske til "ekspertisen".

 

boslashker_zps8b2ffee3.jpg

 

På DkN og norsk har jeg plukket frem et utvalg av det jeg mener er viktigst. Jeg mangler omslag på Kay Nielsens: Danske Blankvåben, så den hadde bare blitt en grå flate som tok plass, men den er et utsolgt "must". Jeg fant heller ikke Svenningsen lille pistolhefte i farten, men det er også noe man bør skaffe seg.

 

Hærmusets Årbok 1956 - Geværer og karabiner 1675-1750 eller særtrykk av denne

Hærmusets Årbok 1960 - Geværer og karabiner 1750-1814 eller særtrykk av denne

Hærmusets Årbok 1949-50 - Geværer og karabiner 1814-1940 eller særtrykk av denne

Hærmuseets Merkekatalog 1960

Hærmusets Årbok 1951-52 - Pistoler og revolvere 1814-1940 eller særtrykk av denne

Harald Sunde: Kammerladningsgeværer og karabiner for Hæren

Nye Th Møller: Gamle danske militærvåben (er fortsatt i handelen)

von Bergen: Våbenbog

Hanevik: Norske militære geværer etter 1867 (er i handelen)

Aarum & Sægron: Døllerbajonetten i norsk bruk

Støckels I & II (I kom i 1938, II i 1942 - dansk) Dette er sjefsbibelen inner merker. Det er kommet en senere tysk utgave "Der neue Stöckels". Jeg har en lurvete av den gamle "til overs".

Arms of the World 1911 - mer en kuriositet

 

Innen blankvåpen bør man også ha Karlsen, Mathiesen og Ruud: Norske blankvåpen 1814-1940 og Melsæter: Norskbrukte marineblankvåpen. Disse "fikk ikke plass" på bildet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...