Jump to content

Noen som har tips til slankekur for treskjefter?


jmosbakk

Recommended Posts

Noen der ute som sitter på gode tips til å redusere vekt på et treskjefte?

 

Har vært inne på tanken av å hule ut bakstokken samt ta ut gods i forskjeftet under pipa.

 

Min bekymring ligger vel rundt stivhet og styrke i stokken, samt balanse.

 

Laminat vs valnøtt, den ene bedre enn den andre til slanking?

Ikke at laminat egentlig er et alternativ, men greit å vite.

 

Jeg liker tre best og håper derfor å få slanket et par av børsene i skapet uten å måtte ty til synt.stokk.

 

Forresten så ser jeg at det er populært å minne på hver enkelt at det er mer effektivt å løpe en tur for å fjerne de aktuelle grammene, men siden jeg trives best i lavt tempo så er det børsene som får lide.

Link to comment
Share on other sites

Det er sikkert lett for å ta for mye av kolben, så du får en framtung rifle, du kan sikkert spare en del på å bytte til en lettere kikkert. No vet eg ikkje ka som står på børsa de da. Evt å pusse ned stokken enkelte plasser kan du sikkert hente noe gram her og der.

Ka eg vekten på børsa de no?

Link to comment
Share on other sites

Det er begrenset hvor mye du kan spare, men med lettest mulig tresort (hva er nå det) så tjener du mye i forhold til en tung. Det er kanskje like store variasjoner innenfor hver enkelt tresort, ikke vet jeg. Valnøtt er i alle fall veldig varierende. Jeg TROR Svartor er lett, og har i alle fall skaffet meg et par plankebiter som kanskje kan bli jaktriflestokk en dag inn i framtiden. Om så, så vet jeg også svaret på om de blir lette.

Jeg har laget stokker av flammebjørk og hjemmeavla bjørk som i tillegg er splitta og limt. De er tunge og særs stabile.

Fikk fatt i et par emner av lett-lett nøtt i fjor. Holder på med disse, og der tror jeg det blir en del å spare, uten at jeg ennå kan si hvor mye. Må bli ferdig først.

Har en originalstokk, slank og smekker, som veier 750 gr inkl Pachmayr Decelerator Youth (disse har ikke stålinnlegg som du sliper innpå). Dette er en stokk til Krico 600 med svinerygg og er trolig av bøk.

Jeg har ambisjoner om å komme lavere med en av de jeg holder på med nå. En slank sak til en Sako AI.

Du sparer også noen gram med å sette på lettest mulig kolbekappe. Cervellatti er lette. Du finner svarte hos Landrø. Vil du ha røde må du til Sveariket. Finnes sikkert andre som er lettere, men jeg har ikke funnet foreløpig. En fyr her på Kammeret sendte meg ei mld en gang om at takmateriale fra tunneler er superlett og var en del brukt.

En annen ting (i mine øyne) er nok at det er liten vits i å jage gram på et våpen som uansett vil veie mye pga tung pipeprofil, kraftig dimensjonert kasse, stål på alle bauger og kanter etc.

 

Så skal jeg forsøke å svare bittelitt på det du egentlig spør om, for du har sikkert allerede en stokk som du vil gjøre noe med. Like gjerne som å hule ut innvendig så kan du sikkert stjele en ide eller to fra KKC eller GRS. Det er mulig å fjerne ganske mye treverk i selve kolben. Du kan lage en dypere og bredere pipekanal uten at det synes på utsiden, dersom du vil beholde profilen fordi du synes den vil bli best å holde i slik den er. Gir du totalt f... i estetikken, så kan du åpne pipekanalen ennå mer. Lagi tillegg stokken så kort som mulig. Du skal slipe ned mye på sidene før du får så mye treverk som om du fjerner 2-3 cm i bakkant (Cervelatti har kolbekapper på drøyt 30mm) og kanskje 5-6 cm foran. Sett for all del reimfestet i framenden av stokken om du kapper den maks.

Håper du fikk en eller annen ide av dette, hvis ikke så har jeg i alle fall forsøkt.

Link to comment
Share on other sites

Nå fikk jeg litt å tenke på ja!

Et meget bra svar.

 

Jeg har jo noen slitne stokker liggende som jeg kunne forsøkt å "tune" litt.

Hvis man har tynn og kort pipe så kan man jo egentlig tillate seg å korte inn stokken litt i fremkant i tillegg til, som du sier, 20-30mm i bakkant med ei lett kappe.

 

Er det realistisk å tro at man kan slanke 200g på en original stokk i valnøtt?

Link to comment
Share on other sites

Det kommer helt an på originalen, men jeg kan gi deg en liten pekepinn.

Har 3 biter her som er kappa fra originalstokker.

30mm = 94g

27mm = 81g

25mm = 70g (denne er trolig i litt lettere nøtt)

Da må du huske at det er kappa litt mer, for sagskåret får jeg ikke veid 8)

 

Da har du nok en ide om hvor du havner.

 

P.S.

Ei Cervellati på 23mm veier ca 50 gr ferdig slipt, så du tjener litt vekt på dem. Mer å tjene jo tykkere den er, for bakelittbiten mot stokken må være der uansett.

Link to comment
Share on other sites

Det er en del å hente på å slanke stokken. Denne stokken som ligger på tråden "Hvordan liker du denne?" er en valnøttstokk som jeg har frest ut av forskjeftet samt borret ut av kolben bak. Som jeg skriver så veier stokken nå litt i overkant av 1 kg med stålluke og fire patroner.

Link to comment
Share on other sites

La igjen et fotspor i tråden din, JegerWSM. PENT!

 

Noen som har forsøkt å dra det lengre med å bruke treskjefte som "base" og forsterket denne med noe superlett for å kunne ta ut enda mer gods da?

 

@Jeger'n:

Meget nyttige erfaringer du kommer med her. Takk!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...