Jump to content

Jaktfeltrifle til jakt


mork

Recommended Posts

Hei!

 

Har kikket litt etter ei rifle som skal brukes under posteringsjakt. Det skal monteres en A-tec lyddemper og et Swarovski 2,5-10x56 kikkert på den. Fordelen er at jeg da får brukt mitt Nikon Monarch 2-7x32 kikkert på den i utgangspunktet lette Win. Featherweight-rifla til jakt oppi lia.

 

Så til spørsmålet: Har jeg gjort noe dumt eller fornuftig når jeg nå har kjøpt (ikke fått den enda) ei Tikka M55 jaktfeltrifle i kal. .308w? Den har justerbar kolbekam og veide 4 kg. uten kikkert.

 

Lurer også på om jeg kan bruke demperen som nå står på Featherweighten. A-tec tm-5. Kan jeg bare gjenge Tikkan i samme dim. og få demperen på selv om løpet sikkert er tykkere? Mener å huske at gjengene var 14x1 (hva nå det betyr....)

 

Håper noen har erfaring med Tikka jaktfelt og kan komme med noen beroligende ord.... :D

 

tikka%20m55_3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Den Sporter utgaven av Tikka ble levert med en tykkere pipe enn M/55 og M/65 jaktriflene. Og selvfølgelig "Sporterstokk".

Forøvrig eneste minuset med den, tyngden. Men jeg klarte å karre meg rundt med den. :oops:

Hekt grei å bytte stokk på den. Bare husk at stokken skal "dekke" magasinholderen. Ergo blir stokken høy der. Hvis du skjønner?

Link to comment
Share on other sites

Takker for svarene. Dog har jeg ikke fått noe mht. demperspørsmålet mitt. Featherwightløpet har slank profil i forhold til Tikkan. Må jeg bytte ut noe på demperen for å få den innpå?

 

Uten å ha sett så hardt på tmm5 demperen vil jeg tro du kan bytte nylonforinga bak. Bruk samme gjenging og få tilpassa en ny foring tilpassa det tykke løpet. Da kan du skifte foringer ved å plukke ut låseringen med en seegering tang. Sånn er det i alle fall på std tele demperen, vil tro det er sånn på tmm5 også..

 

Gratulerer med et godt jern forresten :)

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Kjøpte en i -87 og solgte den i fjor. Riktignok 6.5x55. Men samme type. Byttet stokk i -94 til Brevold.

Den har fulgt meg i tykt og tynt.

Hadde aldri noe trøbbel med den :wink:

 

Haru solgt Tikkaen Hansen ??? Tror du har blitt spenna gæ`ærn jeg. Så mye ælj som du har skutt med den !! Reine helligbrøde detta her. :D:D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...