Jump to content

Slakteåk?


Fagerstad

Recommended Posts

Er det nokon som veit om slike kan kjøpast i Norge ein plass? Veit Wadsten har, men den er ikkje slik eg vil ha den. Er forresten "slakteåk" eit greit uttrykk for denne saken eller heiter den noko anna...?

 

http://www.cabelas.com/cabelas/en/templ ... hasJS=true

 

edit: f..n, det blir alltid tull når eg skal lime inn lange webadresser. Søk på "gambrel" hos Cabelas så ser ein kva eg tenker på...

Link to comment
Share on other sites

Snakk med en som kan sveise og skaff noe rundjern med ca 0.8-1cm diameter. Lag den som en kleshenger. Det trenger ikke å være rustfrittstål når det skal brukes så sjelden som det vi jegere har behov for, bare sørg for skikkelig rengjøring før og etter bruk. På jaktlaget mitt har vi en ekstra solid som vi bruker når vi flår av dyret, denne er sveiset av undertegnede og tåler å bli brukt til å taljedra skinnet av voksen elg. Sørg for å lag den bred nok for å få nok luft mellom låra på storoksen...

Link to comment
Share on other sites

Snakk med en som kan sveise og skaff noe rundjern med ca 0.8-1cm diameter. Lag den som en kleshenger. ......... Sørg for å lag den bred nok for å få nok luft mellom låra ...

 

21092008172734u7kx8UlI1ToK.jpg

 

En sånn en. :D

 

Viktig å få store kroker på endene slik at slaktet ikke detter av når det blir kløyvd og den ene halvdelen blir tatt ned.

Link to comment
Share on other sites

Snakk med en som kan sveise og skaff noe rundjern med ca 0.8-1cm diameter. Lag den som en kleshenger. ......... Sørg for å lag den bred nok for å få nok luft mellom låra ...

 

En sånn en. :D

 

Viktig å få store kroker på endene slik at slaktet ikke detter av når det blir kløyvd og den ene halvdelen blir tatt ned.

 

Ja, noe sånt. Jeg gjorde det omvendt og brukte en hel stang nederst, som på forhånd ble bøyd på begge endene, og sveiset på en 90-graders vinkel på toppen for å henge det opp i. Forsåvidt ikke så viktig, men rimelig enkelt å få til med et sveiseapparat og noen stålbiter...

 

Jeg er langt fra noen proffsveiser, og får stort sett til like mye hønseskit som larver, men den saken der var rimelig enkel... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...