Jump to content

Kikkert til jaktfelt og langhold.


Runark

Recommended Posts

Heisann! :)

 

Jeg skal kjøpe meg en kikkert som jeg kan bruke til både jaktfelt og langhold.

Har sett litt på både Sightron og vortex. Dette er prisklassen som er aktuell for tiden ;)

 

Sightron: http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... Id=3011575

 

Vortex: http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... Id=3011575

 

Så det jeg lurer på er om - 24 forstørrelse er nok, og om Sightron har et nullpunkt system slik som Vortex`en har?

Vortex`en har også lys, men dette er mindre viktig siden jeg nesten alltid skyter i godt dagslys.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar :) Tror jeg blir å gå for vortexen i første omgang, får jeg brukt kikkerten litt så vill jeg vell få bedre forståelse etterhvert.

Men vet dere av noen bra plasser for å lese seg litt opp må avstands bedømming og lignende? for eksempel hvordan finne ut hvor mange klikk jeg må opp for å skyte på 450m. vet det avhenger av hva man skyter med, men en pekepinn.

 

mvh.

Runar.

Link to comment
Share on other sites

Hei Runar,

 

Har skutt en GOD del jaktfelt opp igjennom årene og stål plate gonging og jaktfelt krever litt forskjellige sikter.

 

Det som er beste til LH - gonging er nødvendigvis ikke beste til JF.

 

NR 1 - retikkel. Et Dot retikkel som er stort nok til lett å oppfattes er viktig samtidig som det ikke må dekke så mye at det går ut over presisjonen. Til 500m UNL/BR må prikken være så liten til bruk på 500m at den er neste usynlig når blinken drar forbi deg stående. Opplyst dot er enda bedre. Ett MD eller annet taktisk retikkel er tett på ubrukelig til frihåndsskyting da masse tråder og streker "forurenser" siktebildet og stjeler focus. Blikk og avtrekkstiming er det absolutt viktigste når du skal time avtrekk i senter av en skive som i frie stillinger staår alt annet enn stille.

Lettere å oppfatte betyr raskere måloppfattelse og bedre treff!

 

Nr2 - Nærgrense. Alle Target kikkerter har paralaksejustering. En absolutt nødvendighet med kort nærgrense på JF der du møter mange hold på 30-40m stående på en liten pip pip. MYE forstørrelse og 50y nærgrense er ubrukelig da du ikke får siktet klart nok på de korte avstandene til presis skyting.

 

Nr 3 - klasse skal du skyte JF i ? Jegerklassene har maks 12x forstørrelse. Beste rådet da er å kjøpe deg en bra jaktkikkert med gode mørkeegenskaper og gjerne ett opplyst retikkel med dag og nattlys isteden. De beste av dem laget i tyskland har mekanisk kvalitet som er god nok til alle normale LH. En ok tysk 3-12x56 med ca 100knepp setter du i en 10 MOA skinne, eventuelt Burris ringer med innsatser og lager 10 MOA tilt så har du ca 80 knepp tilgjengelig i høyden. Da strekker du deg ut til ca 750m med en 0,5 BC kule i + 800m . Ganske langt det også ;-)

 

Nr 4 - Kneppjustering er ganske en dritt. Egentlig ville .05MRAD (0,5cm) knepp vært det beste da grove 2cm pr knepp justering er ALT for mye om du skal skyte 200m press. Med bare 3cm 11'r som på f eks grisen er 100% innskyting nesten umulig med 1cm på kneppet sikter som flytter 2cm pr knepp på 200.

 

Av de nevnte siktene ville jeg uten tvil kjøp en Sightron med Targ Dot retikkel, Men vær klar over at optikken ikke er den beste(Har en 8-32selv også). Mange andre gode sikter med tilsvarende retikler og pris fra Weaver, Bushnell, Burris og Leupold også. Personlig holder jeg fortsatt en knapp på Busknell Elite 6-24x da denne har 9m nærgrense, fine knepp og den suverent beste optiske kvaliteten i den prisklassen. Men med bare +/- 35cm justeringsområde er den ubrukelig til LH.

 

Så du kan ikke få alt, men en 3-18/5-30 Z6i er veldig nære toppen til JF, ikke på langt nær best til LH. Skal du skyte elgbane også har Kahles, Docter og Smith & Bender skikkelig bra kikkerter med elgbane dotter også. Kun Docter sin som har opplyst retikkel av disse og kan brukes som en skikkelig bra jaktkikkert i tillegg.

 

Til LH får du mye som er bra. Vortex'n har du allerede vært innom. FFP/MIL/MIL sikter får du fra snaut 3000,- som er 100% mekanisk fra Falcon, Vector m.fl og oppover til + 30 000,- for de råeste fra S&B og Hensholdt.

Link to comment
Share on other sites

Hei! :)

 

Takker for et grundig og godt svar. Her lærte jeg mye.

Nå har jeg en jaktkikkert en meopta 3-9x42. som jeg kjøpte med Tikka Super.V

Men denne er ikke noe særlig til jaktfelt siden det ikke er hurtig justering på klikkene.

 

Så om jeg har skjønt noe av det du skriver her :), så er det enklere/bedre å kombinere kikkert mellom jakt og JF(så lenge jeg er i jegerklassen) en å kombinere disse med LH?

 

Så da kan jeg eventuelt kjøpe meg ny jaktkikkert, men må være rund 8000,- siden jeg ikke har så mye penger nå. Har du noe forslag her? :) Bushnellen ville vell passet bra, 6 i minimum er vell greit for elgjakt?

er det denne?:

 

http://www.norma.as/Optikk/Kikkertsikte ... 0000001242

 

Og når det kommer til knepp så er det vell 1/8 moa som er best? /nøyaktigst. blir vell rundt 3-4mm.

 

Da blir den nokk den vortexen til langhold. :)

Link to comment
Share on other sites

Skal du skyte jegerklasse er det uten tvil lettere å kombinere jakt/JF enn JF/LH. Smartere også i min verden. En skikkelig jaktkikkert bør stå høyere på lista enn en stålplatekikkert.

 

Bushnellen er langt fra en ideell jaktkikkert. Dot retikkel forsvinner med en gang det blir mørkt, samt at synsfeltet i en 6-24 ikke akkurat er generøst.

 

Om jeg var deg ville jeg lett som en gal etter en 3-12x56 Tysk kikkert med ret 40/60/4LP eller hva de heter alle sammen med lysprikk på bruktmarkedet. Du bør klare å finne noe som passer innenfor budsjettet ditt.

Link to comment
Share on other sites

Nei er vell kanskje ikke det, men jeg har prøvd jaktfelt en gang :) og da syntes jeg det ble litt for stressende å ikke ha det. Kan være at dette blir bedre etterhvert jeg får mer erfaring og slikt. er lettere å kunne klikke uten å flytte seg fra skytestilling, tenker jeg da.

 

mvh.

Runar

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt min Vortex Viper 6-24x til jaktfelt, jakt og langhold. Mest langhold da, men til og med skumring og måneskinnsjakt. Det funka bra det også.

 

Men det spørs vel hva du vil med siktet. Hvis du har tenkt å bli norgesmester i jaktfelt så er vel noe annet bedre egnet. Har du tenkt å skyte mest langhold så ville jeg ihvertfall prioritert det. Det er lettere å skyte jaktfelt med en langholdskikkert enn å skyte langhold med en av de typiske jaktkikkertene.

 

Sent from my C6903 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...