Jump to content

Hjelp til å identifisere bajonett


Trond C

Recommended Posts

 

Jeg har liggende en gammel bajonett som kom i hus for noen år siden. Neppe noe "samlevåpen" men det er vel her spørsmålet passer best. Husker jeg har undersøkt dette tidligere et sted, men husker ikke svaret :smile:

Noen som kan si meg hva dette er/har hørt til osv?

 

Beklager, får ikke lastet opp bilder uten å stille til skue alle bilder jeg har på photobucket :-)

Skal komme tilbake hvis jeg får til det jeg vil.

 

Link to comment
Share on other sites

Takk for hjelp. Ja, det er nok en slik døllebajonett. Oppgitte mål og vekt stemmer. Vanskelig å fastslå produksjonssted ut fra serienummer og/eller stempler. En tidligere innehaver har gått løs på den med slipepapir ja, ikke så kraftig som vinkelsliper eller lignende, han ville vel gjøre den blank og fin. Hos meg kom den bare i hus ved en tilfeldighet og ligger stuet vekk i et skap til ingen nytte. Nå vet jeg i alle fall mer om den :D

Link to comment
Share on other sites

Kronet K betyr jo at den er laget ved Kongsberg Våpenfabrikk. Kontrollstempelet JL står for Jens Landmark , kontrolloffiser og deretter direktør for Våpenfabrikken fra 1854.

 

Ut fra merkingen ligner den mye på døllebajonett M/1846 til 18 lødig kammerlader. I så fall er innvendig mål av døllen(hylsa) 22.8 mm og lengden 72 mm, og full lengde 577 mm.

 

Kilder: Hærmuseets merkekatalog fra 1960 og "Døllebajonetten i norsk bruk" av Finn Aarum og Stein Sægrov utgitt av Forvarsmuseet 1983.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...