Jump to content

Nytt fra IWA 2014


egon olsen

Recommended Posts

Var jo ganske mange fra Norge som var der nede både som utstillere og besøkende. Sikkert interessant for de som ikke var der å få noen nyheter så de vet hva som kommer utover sesongen?

 

Stod selv på stand så var begrenset med vandring rundt i gangene, men fikk med meg litt. Færre besøkende enn i fjor tror jeg så det står nok fortsatt litt skralt til med økonomien nedover på kontinentet.

 

Må ta de vi først og fremst jobber med av merker;

Våpen -

Howa få nyheter foruten noen (enda!) flere stokkalternativer. Samt mulighet for 1-9" i 223 for de som hovedsakelig ønsker tunge kuler i 223'n sin.

Steyr - SM 12 i synt. CX i Synt som er avtageren til Pro Hunter. Steyr har kikket på de andre Germanerne og laget noen tommelhullsstokker + noen skjefter i "Karbon". Hadde også en elektronisk sikret SM 12 som spente seg ned av seg selv.

Rock Island Armory - lager så og si rammene til alle 1911'r på markedet (STI/S&W/Springfield +++) og lager 1911 pistoler som vi vil ha dem. Justerbare sikter, feite matchpiper uten bøssing, lette avtrekk og haner og ganske hyggelig priset. Kommer ett 100 tall slike i løpet av våren.

Blaser hadde en Monza utgave av R-8. Feit rifle med feit pris

Perazzi hadde de fineste damene

Barret MRAD ga for øvrig ett godt inntrykk på tross av at prisen er skikkelig stygg!

Var slik jeg kunne se det ikke veldig mange nyheter å spore på våpensiden som jeg la merke til på sporadiske turer igjennom messehallene.

 

Optikk.

Produsentene overgår hverandre i zoom område.

Zeiss - presenterte V8 sin. 8x zoom sikter. Zeiss + teknikk = mye $

C-More har introdusert 10x zoom med 1-10, 2-20 og 3-30x sikter. 1-10'n vil nok slå an til Dynamisk med høye tårn opplyst retikkel med skikkelig skala. Prisen var visst i 9000,- klassen. Hadde jeg personlig vært i markedet for noe som helst med Black Guns ville nok denne stått på lista.

Meopta visste alle Meostar R2 siktene sine. 6x zoom, opplyste retikler og som det virket helt ok optikk. Meopta satser skikkelig og om de klarer å levere kommer nok de til å selge som f...! 1-6x, 1,7-10x, 2-12x og 2,5-15x.Prisene blir vel i området 10 000-13000.

 

Docter kjørte hardt på Basic'n sin. (Forferdelig navn!) men rett og slett en Unipoint med normal lysbryter, dag og nattlys og en overraskende bra pris! Tysk dag og nattlys kikkert, med 30 års garanti rett rundt 10k er billig!.

Vortex hadde stand sammen med Barret m.fl. Visste Razor 2 siktene sine. Så feite ut. Prisen var deretter!

Steiner/Burris satser på Extreme siktene til Steiner. Tacticool uten å forårsake den helt store havesyken...

Nikko kommer med Noen FFP, MIL MIL sikter med høye tårn osv. Japansk produserte så prisen er i overkant av hva en forventer fra den kanten.

 

På klær og annet utstyr var det seriøst med folk som hadde mange små nyheter uten at det er plass på kjappen til å få ned alle. Var mitt lille bidrag til folkeopplysningen fra IWA. Håper noen flere bidrar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...