Jump to content

Winchester 1897 Takedown (1916) kaliber 12


csteinsv

Recommended Posts

Har en orginal 1897 tenkt brukt til western, men sliter med følgende.

Noen ganger så etter å ha avfyrt ett skudd får jeg ikke åpnet mekanismen. Jeg kjenner til at etter avfyring så må pumpen fram til det kommer ett lite "klikk"

før en kan pumpe i nytt skudd det er ikke dette som er problemet. Den er låst så hardt at jeg må holde på pumpeskjeftet å nokså hardt slå koblen i bordet før den løsner.

 

Har demontert den polert og smurt alle deler. Hadde den med på banen i dag, brukte 50-60 skudd bare for å se om den måtte gå seg til litt men problemet hverken forsvinner eller endrer seg med tiden eller forskjellige typer ammo. Har ikke lenger noen ide om hva som kan være problemet her. lurte på om messingen partronen utvider seg og på en eller annen måte låser patronen i kammeret, ser der er en liten åpning mellom løpet og låskassen, men ingen grader eller annet.

 

Noen som kan disse haglene?

 

 

:?:

Link to comment
Share on other sites

Vi har verdt borti at det er noen av de haglene som er følsomme for lengden på culloten av en eller annen grunn. Kjenner igjennproblemet, har hatt det på en solidframemogså. Det kan også være noe med skruen på venstre side av sluttstykket, om den stikker ut henger dennseg av og til.

Link to comment
Share on other sites

Hva slags ammunisjon bruker du??

 

Light loads are best to use on that shotgun, avoid the magnum loads. Personally I'm not shooting anything above 1400 fps, target loads are probably best but it can take a light 00 buckshot and light rifled slug DEPENDING on the choke you have (which is usually marked on the barrel).

 

Having the shotgun checked out with a gunsmith is a good idea, the older 1897s were not bored out to fit the modern 2 3/4 shell so it's a good thing to get the headspace checked in that regard.

 

Se denne linken: Produksjon, take-down, tekniske detaljer mv.

 

http://marauder.homestead.com/model97sn.html" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Nittedal 12/65 papp er kun å finne i skuffer og skap :-)

Saken er... at fungerer hagla med gamle korte papp patroner .. så er moderne ammo for lang .. og trykket for høyt.

(En annen sak er at hagla er kamret for papp patroner ... skyter du plast .. kan de klebe i kammeret .. i tillegg til at de kan være for lange - forutsatt 12/70 - stjernebrett).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har du sjekket at magasirøret er låst riktig?

Jeg har lik hagle og den låser seg hvis magasinet ikke er helt på plass, noe jeg fant ut "the hard way" da den låste seg på flere stager på et stevne..

Våpenholderen på gun carten var akkurat så høy at den dytta låsesplinten på magasinet ut. Etter noen skudd var magasinet litt ute av posisjon og hagla låste seg.

Tok litt tid før jeg skjønte hele sammenhengen... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...