Jump to content

Kan man nektes våpenkjøp?


WinchesterM94

Recommended Posts

Som tittel sier kan man bli nektet og kjøpe våpen til Baneskyting/trening i dfs, pga at en har noen jaktvåpen?

 

Det virker som den nye våpenkontorrotta i mitt distrikt har fått dette for seg.

 

Jeg har pr dags dato en sauer og en mauser som banevåpen. Mauseren er reservevåpen. Men kunne tenke meg en mauser til som skal rukes til feltskytinga. De to andre våpen jeg har er begge 7.62X51 kalibret.

 

Noen som vet om de har løv ti og nekte meg pga jeg har jaktvåpen eller børjeg klage da, hvis jeg nektes kjøp :cry:

Link to comment
Share on other sites

Banevåpen og jaktvåpen skal ikke blandes (forskjellige bruksområder).

Om du har reelt behov på eget våpen til DFS feltskyting (programskyting), så har du behov for det uten at jaktvåpen skal blandes inn).

I teorien er ett DFS våpen og ett jaktvåpen i to forskjellige verdner (selv om en skulle ha to forsåvidt identiske våpen til DFS og jakt). Det ene skal ikke begrense det andre for å si det enkelt.

KLAG!

Link to comment
Share on other sites

Tror det er store forskjeller ute og går mellom de ulike politidistriktene. Er vel kun snakk om behovsprøving? Har fått beskjed her i byn om at det bare er å legge ved ett lite skriv om hvorfor man ønsker å kjøpe ett visst våpen, og har gått knirkefritt for meg ihvertfall. Har da en 8-9 børser registrert. Hadde ihvertfall ikke gitt meg ved første korsvei...

 

Anbefaler å legge ved ett skriv om hvorfor du ønsker å erverve nytt våpen ihverfall.

Link to comment
Share on other sites

Det er i allefall viktig å ikke kødde det til med presentasjon av BEHOV. Les deg opp på hvilke definisjoner som kvalifiserer til ervervstillatelse og skriv ordrett det som passer. "kontorrottene" skjønner ikke noe annet språk, nemlig. Sjøl fikk jeg telefon etter noen uker etter levert søknad på et jaktvåpen fordi "det manglet dokumentasjon" på medlemsskap i div. lag og foreninger + dokumentasjon på BETALT JEGERAVGIFT!!! Jeg holdt på å eksplodere i telefonen men besinnet meg og fikk forklart dama at det eneste hun trengte å sjekke var at jeg faktisk stod oppført i jegerregisteret. -Og jegernummeret mitt stod sirlig innført i søknaden min i korrekt felt for dette i tilfelle personnummeret mitt ikke fikset biffen. Og joda, etter nok noen uker med vente-viktig-venteleken så dukket tillatelsen opp. Skulle mene noen kunne trenge et kurs eller to for å gjøre jobben sin...

Link to comment
Share on other sites

... Sjøl fikk jeg telefon etter noen uker etter levert søknad på et jaktvåpen fordi "det manglet dokumentasjon" på medlemsskap i div. lag og foreninger + dokumentasjon på BETALT JEGERAVGIFT!!! Jeg holdt på å eksplodere i telefonen men besinnet meg og fikk forklart dama at det eneste hun trengte å sjekke var at jeg faktisk stod oppført i jegerregisteret. -Og jegernummeret mitt stod sirlig innført i søknaden min i korrekt felt for dette i tilfelle personnummeret mitt ikke fikset biffen. Og ...

 

OT: Jeg tar alltid kopier av alt jeg tror våpenkontoret kan finne på å spørre etter. Jegeravgiftskort, medlemskap i skytterlag etc. Hvis alt ligger ved søknaden og vedkommende saksbehandler slipper å søke opp et jegernummer og personnummer i diverse registre, så innbiller jeg meg at jeg sparer både min og saksbehandlers tid.

 

Man kan godt ri prinsipper å si at sånn og sånn skal det være, men da bør man være forberedt på at ting tar lengre tid.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

... Sjøl fikk jeg telefon etter noen uker etter levert søknad på et jaktvåpen fordi "det manglet dokumentasjon" på medlemsskap i div. lag og foreninger + dokumentasjon på BETALT JEGERAVGIFT!!! Jeg holdt på å eksplodere i telefonen men besinnet meg og fikk forklart dama at det eneste hun trengte å sjekke var at jeg faktisk stod oppført i jegerregisteret. -Og jegernummeret mitt stod sirlig innført i søknaden min i korrekt felt for dette i tilfelle personnummeret mitt ikke fikset biffen. Og ...

 

OT: Jeg tar alltid kopier av alt jeg tror våpenkontoret kan finne på å spørre etter. Jegeravgiftskort, medlemskap i skytterlag etc. Hvis alt ligger ved søknaden og vedkommende saksbehandler slipper å søke opp et jegernummer og personnummer i diverse registre, så innbiller jeg meg at jeg sparer både min og saksbehandlers tid.

 

Man kan godt ri prinsipper å si at sånn og sånn skal det være, men da bør man være forberedt på at ting tar lengre tid.

 

- Øivind

 

 

Ikke uenig! Men i praksis skyver vi ikke da problemet over på neste mann i køen ved at saksbehandler "får rett", i stedet for litt oppdragelse? Jeg har "konfirmert" mer enn én kontorist på diverse kammers... Det føltes iallefall godt etterpå!

Link to comment
Share on other sites

må nå si meg fornøyd med damene på våpenkontoret på elverum,er bare og legge ved dokumentasjon og begrunde godt,så er dem veldig greie og prate med.så er vel greit og gi folk ros for godt utført jobb og.men jeg har hørt at dette gjelder ikke alle steder,men da må en begrunde og anke.skal jo være likt over hele landet egentlig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...