Jump to content

Zeiss kikkert og knepptabell


skiferkong1

Recommended Posts

Hei

 

Jeg er en ivrig DFS skytter og jeger. Så nå lurer jeg på noe !

Har en Sauer 200STR og en Sauer 202 ,begge i 6,5x55. Store spørsmålet er, hvis jeg skal skyte med baneskudd i 202'n og bruker knepptabell treffer jeg like godt med kikkertsiktet som jeg gjør med diopteret ? 1 knepp på diopter er jo 1cm på 100meter, 1 knepp på Zeiss kikkerten er jo 1 cm på 100 meter

 

Takker for svar , håper noen har prøvd dett. I så fall skal jeg gjøre det ! ;)

Link to comment
Share on other sites

DA må du i så fall forutsette at patronen gir samme utgangshastighet i de to geværene, og at avstanden mellom siktelinje og løpsakse er like. Kan hende har du da flaks, men mest sannsynligvis ikke. Det er mest sannsynlig forskjell på siktelinjas høyde opp fra løpsaksen, og da vil du få forskjellig resultat. Du er nok på skiva, men tabeller må verifiseres fra våpen til våpen og sikte til sikte.

Link to comment
Share on other sites

Det bør gå. Mange av oss gjør det der hele tida :wink:

Det er to ting som kan rote det til. Ett knepp på Busk-dioptret er vanligvis ikke 1cm på 100m, men noe mindre - 0.95 muligens. Det varierer med pipelengde og plassering av dioptret.

Du kan heller ikke regne med å få samme utgangshastighet i de to våpnene, trolig vil du få noe lavere utgangshastighet i jaktvåpenet, og en krummere kulebane med dette.

De to effektene kan god finne på å utjevne hverandre og gi deg like mange knepp på alle fornuftige avstander med begge våpen.

Ellers, som Kiwi sier. Men erfaringsmessig er det liten forskjell - det kommer mye an på hvor langt du skal skyte.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...