Jump to content

Cz shadow hvor lenge varer holder den?


mikkimikk87

Recommended Posts

Hei! Jeg lurer på om noen her kan gi meg svar på spørsmålet mitt:)

 

Etter hvor mange skudd er en shadow nermest ubrukelig?

 

Kan den fint gå over 40.000 skudd før den kan kastes?

 

Altså noen slitedeler må byttes, men jeg tenker mer på løp og sånne dyrere deler:)

Link to comment
Share on other sites

Dette var harde påstander fra en som forhandler nevnte pistol. Kan du underbygge påstanden med litt tall?

Grunnen til at jeg spør er at i alle innlegg og anbefalinger jeg har sett, regnes CZ og spesielt shadowen som en funksjonssikker og meget slitesterk pistol. Og jeg har aldri lest om eller hørt om sprekte sleider.

Dreier det seg om modifiserte utgaver som sprekker?

Link to comment
Share on other sites

Dette var harde påstander fra en som forhandler nevnte pistol. Kan du underbygge påstanden med litt tall?

Grunnen til at jeg spør er at i alle innlegg og anbefalinger jeg har sett, regnes CZ og spesielt shadowen som en funksjonssikker og meget slitesterk pistol. Og jeg har aldri lest om eller hørt om sprekte sleider.

Dreier det seg om modifiserte utgaver som sprekker?

 

 

Nå er det vel vært nevnt i en tidligere tråd at samme forhandler har anbefalt Tanfoglio fremfor CZ da de sprekker "hele tiden."

viewtopic.php?f=15&t=99417&hilit=cz

 

Czen holder lenge, jeg ser ganske mange av de når jeg er på stevner, og kjenner mange som har CZ, har aldri hørt om en spruket sleide eller ramme. Når det er sagt kan det sikkert være lurt å ikke mate den med en stødig diett av "Nato for MP" men dette føler jeg gjelder de fleste pistoler.

Link to comment
Share on other sites

Hassel? ser det du skriver at det å ta en grundig sjekk for hver 50K. vil det da si at det er ikke noe i veien med å kjøpe en som har gått rundt 20k med myke hjemmeladninger?

 

 

og at sleidestopper går er jo en selvfølge, er vel de som får mest juling.

Link to comment
Share on other sites

Så MÅ han nå faktisk erklære tilknytning til bransjen også, da..

 

 

Vis du ser i signaturen hans så ser du at han gjør det :)

 

Som sirKandal påpeker, hvis man leser noveske's innlegg og også legger merke til signaturen, kan man søke opp firmaet og se under ansatte at han er selger med spesialfelt håndvåpen.

Når han så uttaler:" Veldig opp og ned. Noen varer evig omtrent.. andre sprekker bare du ser hardt på den." , så høres det ut til å være våpen med alvorlige mangler, er dette et engangstilfelle eller er det noe som forekommer ofte. Der er også flere utgaver av shadowen, er det feil med alle utgaver eller er det en spesiell. Dette er opplysninger han burde kunne dokumentere, for ihvertfall hos oss er vi veldig opptatt av sikkerhet og ønsker ikke å anbefale usikre våpen til nybegynnere som spør om råd. Vi har til nå anbefalt shadowen til nybegynnere som liker denne våpentypen, da alle opplysninger vi sitter på tilsier at det er en solid og sikker pistol.

Så sitter noveske på kunnskap om spesielle svakheter med shadowen og dette dreier seg et antall som er representativt og ikke et enkelttilfelle, så burde vi andre få greie på det.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Her ble det mye snakkis om meg og mine uttalelser...

 

Jeg får prøve å oppklare litt..

 

CZ har laget 75-variant modellen i en mannsalder, så prøver på ingen måte å svartmale CZ som elendige pistoler.

Tvert imot... det selges bøttevis med CZ'er verden over, og vi står vel for en bra andel salg av CZ'er og modifiseringer her på berget.

CZ har en bra konstruksjon som er vanskelig å slite ut ved normal skyting med 9mm Para spesifikasjon.

Men når det er sagt, hvorfor kjøper man det? Fordi det er det beste - eller fordi det er det man får for en begrenset lommebok?

Helst det siste, for ellers ville vel flere av gutta her inne også kjørt Ferrari eller Bugatti til banen?

 

CZ'er er A4 produkter for "Ola Nordmann" - nettopp fordi man får mye våpen for pengene.

Vil man ha noe bedre kvalitet som ikke koster nevneverdig mer anbefaler jeg Tanfoglio - som er en kopi av CZ 75 i bunn og grunn.

Deler man våpnene og sammenligner ser CZ'en rett og slett ikke ferdig ut.

Rufsete maskinering, grått kjedelig løp og til tider ujevnt avtrekk. Nettopp derfor får vi veldig mye ettersalg på deler og avtrekksjusteringer.

På Tanfoglio ser man en helt annen finish på våpenet, polert Lothar Walther løp og bedre tilpasninger av deler.

Tanfoglio plasserer samtidig også justerbare sikter ferdig på våpenet - slik en konkurransepistol skal være levert.

Men på den annen side glorifiserer jeg heller ikke Tanfoglio. De har hatt mange barnesykdommer de fortsatt sliter med,

men i en lavere frekvens enn CZ.

 

Når det gjelder dette med at ingen har hørt om eller sett sprukne sleider eller løp fra CZ, vel dagen deres er kommet.

Vedlagt ligger bilder av to forskjellige våpen av våre kunder som har vært uheldige med sine CZ pistoler.

Det grønne pulveret er kontrastpulver fra gjennomlysing av en sleide kunden mente ikke var sprukket.

Dessverre har vi flere eksempler, men fant bare det siste relevante tilfellet i systemet vårt.

Skal se om ikke jeg kan finne flere eksempler jeg kan bruke.

 

Så til sist; når jeg sier at noen varer evig og noen ikke tåler spesielt mye baserer dette seg på erfaringer vi har gjort oss på verkstedet hvor en mengde våpen kommer inn.

Sprukne sleider, rammer, piper, sleidestoppere, osv.osv..

Men!! Det er forskjell på folk - og hva slags ammunisjon man bruker.

Lader man selv er man ene og alene ansvarlig! Nyttig huskeregel er at det er forskjell på å lukke opp en dør og sparke den opp....

 

Prøver på ingen måte å skulle selge det dyreste produktet, men ønsker kun mine skytterkolleger det beste - derfor anbefaler jeg etter mine erfaringer og personlige meninger.

Om jeg tar feil - eller andre har sine meninger og motsatte erfaringer har jeg full respekt for det.

 

SP-01 Shadow - sprekk i støvdeksel i sleide

2wqyk36.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

takk for oppklaringen, noveske.

regner da med at de fleste brekasjer kan forklares med mp-ammo eller forsøk på major-lading og mye bruk. og at når det gjelder kvalitet og finnish så får du det du betaler for.

Så dermed kan jeg komme med de samme anbefalinger til våre nye medlemmer, CZ shadow er et billig og bra våpenkjøp.

Link to comment
Share on other sites

Tactical er vel en annen ramme en 75/85/01. Større og mer solid.

de har dog hatt litt issues tidligere. Om man skuyter noe i nærhjeten av major ladninger i de førstenvnte rammene så går nok ting til #¤%&/( før eller senere. Men ved vanlig 9mm bruk... not so much.

Link to comment
Share on other sites

Det ligger en Tanfoglio Ultramatch til salgs her inne til en fornuftig pris.

Er den så bra som eieren gir uttrykk for, hadde jeg nok satset på den dersom trådstarter vil ha noe til militærfelten.

Vær bare obs på at de fleste Ultramatch har polygonpipe, og de liker ikke blykuler.

Belagte og mantlede kuler går glimrende.

Link to comment
Share on other sites

Hallo

Har en Czechmate selv, den har gått ca 20-30000 stort sett major ladninger, det eneste som har skjedd er at sleidestoppen har knekt for meg en gang og så gikk det av et skall av utdrageren, det har kostet meg en ca 600 kr.

Så jeg vil si at dette er et solid våpen, snakket også med et par av fabrikk skytterne til CZ nede på World Shoot på Rhodos, de sa at hvis man holder seg på under 168 i faktor holder den lengst. Selvfølgelig holder den lenger med fabrikk ammo.

Men på den andre side hadde jeg en kompis som kjøpte en ny, den holdt ca 1000 skudd med fabrikk ammo så sprakk luggen på pipa, vil vel si i dette tilfellet så er det en dårlig tilpassning av pipa.

 

R

Link to comment
Share on other sites

Rengjøring og smøring er avgjørende, enkelte tar lett på dette og ender opp med tidlig stygg slitasje.

 

Har en CZ Shadow, gått noen tusen hyllevare 9mm, ingen synlig eller merkbar slitasje.

 

(bruker en plastikk buffer som returstopper) :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...