Jump to content

Hjelp om disse


Vaquero

Recommended Posts

Jeg har her noen patroner jeg lurer litt på, noen er kjente , mens andre er i kategorien: hva og når?

normal_ukjente.JPG

Patronen helt til venstre er tatt med som referanse, en 7,62x51 Nato. Den neste er også en 51mm. hylse og kulen måler 8,72mm. Bunnmerke ser ut som RG. Hva er denne til?

Neste er en gammel randtenning med bunnstempel "U" (kjent stempel fra Remington.)

Hylsen måler 38,65mm.eller 1,515", kulen måler 0,424"

Til høyre er det en stutt sak, bunnmerke RWS 500, sentertenning. Er den til slakting? Hylsen måler 19,5mm. og kulen måler12,95mm.

 

normal_Kal__8-12.JPG

Disse er ikke ukjente for meg, men den metalpatronen for hagle kal.12. Når var slikt i handelen her i landet? Bunnmerke er: METAL BREVETE GEVELOT, hgl.nr.4. den måler en lengde på 53,18mm. Gyttorpen til venstre er ment som referanse 12/70. Den store er en kaliber 8. Det er til industrikanon for å løsne på slagg i ovner. Denne er i blykule, men finnes også med sink-kule.

Disse to her er også lagt ut på Forumets ønsket byttes.

 

Jeg er registrert patronsamler, takker for svar og interesse :D

Link to comment
Share on other sites

Den første du viser til er en 9x51mm LAW-80 SMAW. Britiskutviklet ildledelsespatron for US Marines sin SMAW.

smaw-3.jpg

En ser 9x51mm-pipen på høyre side av utskytningsrøret.

Det er en 7,62x51mm hylse åpnet til 9mm, og i bunnen som du sikker ser, sitter det en .22 Hornet-løspatron som fungerer som drivkraft for prosjektilet.

cmo05octb.jpg

Gul over rød ring er "tracer starburst", altså sporlys med treffmarkering.

 

Har en likedan selv, artige kreasjoner :)

Link to comment
Share on other sites

Randtenningspatronen er nok en sveitser, 10,4x38RF eller noe slik. Den til høyre er en .500Tranter revolverpatron.

 

Alu patronen er en vanlig haglpatron i alu, disse ble som regel noe kortere enn vanlig.

Er på jobb så det er vanskelig å være mer presis.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...