Jump to content

Bytte av kaliber i Nr 1, bytte av utdrager


Tomas

Recommended Posts

Jeg som skriver har hatt en Ruger nr 1 i 375 H&H mag, nydelig våpen som jeg stort sett ladet med 300 grain kuler og med en lading som lå litt under maks ( 80 grain av et eller Vith. krutt som var anbefalt. 84 grain var visst maks. ). Dessverre begynte min høyre skulder å misslike rekylen, artrose/slitasjejikt er årsaken, og det blir bare værre etter hvert. Skjøt jeg 20 skudd var en viss hodepine ikke helt til å komme bort i fra heller, men det var heller en sjarmerende del av det hele, som gjerne hadde levd med. Ved et tilfelle skjøt jeg sammen med en eldre kar, han med et engelsk falling block våpen i cal 22. l.r., og jeg skjøt jaggu like bra som han uten støtte av noe salg. Slikt er morro. Grove kalibere har kanskje lett for å gå godt?

 

Veien til en Ruger nr 1 nå har gått om en Thompson Encore i cal 6 mm BR. Sliter litt med å få de samlingene jeg hadde håpet på, så derfor ser det ut til at jeg lar denne gå. Løp bestilt fra Match Grade Machine USA. Ikke bare å få ut løp fra USA, måtte gå gjennom en annen forhandler for å få eksportert det ut.

 

Utbudet av brukte nr 1 er ikke stort, men har jeg mage til det så kan jeg vel vente til at jeg finner en med patronbunn felles med 243/6,5-55/308/30-06. 6 mm BR har felles patronbunn med samtlige i følge mine info, hvordan er det med 270 Win? Finns det andre patroner som dette våpenet også har vært kamret i?

 

Hvordan er det å bytte utdrager, er det annet som også må byttes i så tilfelle? Ser ikke bort i fra at jeg lager ny stokk og fortre i et litt mer eksklusivt treslag enn standard. Akkurat nå holder jeg på å skjærer nettskjæring i en Ruger nr 1 stokk som er bygd om til engelsk skjefte.

 

Takker så meget for tips om lettere hane og strammere fjær, og annet som kan gjøres med en allerede flott børse. Personen jeg skjærer nettskjæring for svermer for Ruger nr. 3, i følge andre er nr. 1 den beste. Noen kommentarer?

 

Er vel litt Rugofil, da revolvere av samme fabrikat har fulgt meg i omtrent 40 år, nok med litt utskifting etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

270 Winchester er ei nedstrypt 30-06 hylse, så den har samme støtbunn som en rekke andre standard patroner.

 

No 1 har vært kamret for uendelig mange patroner. Men de siste åras lavkonjunktur har gjort at antall forskjellige patroner den leveres i er redusert. Tror imidlertid de endrer litt år for år.

Årets patroner er som følger:

 

220 Swift

257 Roberts

280 Remington

9,3 X 62

450 / 400 NE 3"

 

http://www.ruger.com/index.html" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Dersom større kaliber kan være aktuelt kan jeg jo anbefale å sette på en limbsaver på stokken, har en slik på min nr1 i 375, og den anser jeg som snill som et lam, den beveger seg jo når en drar i avtrekkeren, men blåskuldern uteblir, jeg er ikke over middels gla i rekyl og kvier meg hver gang jeg tester 338 ladninger i fatterns sako som har ei rekylkappe i gummi med hardplastkonsistens.

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode svar, sendte mail til Våpensøylen vedr. bytte av utdrager, men ikke fått svar enda. Ingen av Dere som har peiling på hvordan en byttet utdrager. Om jeg har flaks nå så blir det en i 223, men denne må jeg i hvertfall bytte utdrager på for å få den til ta 6 mm BR.

 

Limsaver, har du noe fabrikat å henvise til, tror ikke jeg trenger det på noen Ruger nr. 1 da den neppe får et løp/caliber som krever det, men til ei kanskje litt sinna hagle i cal 10 kan det kanskje være aktuelt. Såpass ømfintelig blir du når skulderleddet er fritt for brusk.

Link to comment
Share on other sites

Har demontert Ruger No 1 og 3 noen ganger. Litt kilent første gangen, men last ned org. brukermanual fra Ruger.

Takker takker. Bruker vel å følge med en grei instruks med våpenet fra forhandler, men det er kanskje en annen manual du sikter til. Mvh Tomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...