Jump to content

Start løpetid?


Baktus

Recommended Posts

Har ventet på løpetid i laaang tid nå og endelig skjer det noe.

Tispa ble synlig oppsvulmet der bak i helga, men ingen blod dråpe er registrert, ei heller i mårest.

(har lyst laken i hundesenga for å ha kontroll, samt "manuell" sjekk)

 

Har noen erfaring med hvor lang tid det tar fra tispa er synlig oppsvulmet til det starter å blø ?

 

Tidspunkt for første tegn til blødning er jo starten for å regne seg frem til parnings tidspunkt.

En bit å dra til hann hunden så jeg må planlegge litt både her og der....

Gjelder ei dachs tispe.

Link to comment
Share on other sites

Må vel gi fasiten for denne løpetiden da...

 

Mistanke om hevelse lørdag, synlig hevelse søndag (uten tvil egentlig), men intet blod. Mandag forløp med kun en bitteliten bloddråpe i hundekurven på ettermiddagen, og fikk frem litt blod når jeg tok litt tørkepapir "der bak", ikke rare greiene med andre ord. Tirsdag var det godt synlig blødning.

Velger å regne mandag som start tidspunkt for løpetiden, selv om jeg er usikker på om det kan kalles en tydelig start.

Uansett så drar jeg med tispa til hannhundeier på dag 11, og hun blir der noen dager så da skal det være stor sjanse uansett :-)

Link to comment
Share on other sites

Er det så langt og dra så lønner det seg vel å dra til vet og sjekke med en blodprøve før du reiser!

Om man ikke er sikker på når løpetiden egentlig startet (eller har en hannhund som man kan få litt hjelp av i næromerådet) så kan nok det lønne seg.

Link to comment
Share on other sites

Sjekket litt omkring "stå tid" ved forrige løpetid (12.-14. dag) så jeg mener jeg skal treffe på rimelig bra.

Hanhund er 3 timer unna og han kunne ha henne "til det ordnet seg" så vi satser på fullklaff.

Så får hun en fin ferie og slipper en ulende kareler som tror han blir heldig....

 

Men som dere sier; ingen fasit så man må forberede seg på det meste. Men ikke moro å være tålmodig i sådan stund :-)

Link to comment
Share on other sites

Noen tisper er så flinke til å holde seg rene, at en ikke vil finne blod dråper uten å kanskje sjekke slik du gjorde, med evt tørkepapir.

Ser heller ikke bort ifra, at det er foskjell på hvor mye de blør, slik som hos menesker

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bare for å gi noen fasit svar så langt:

 

Dro med tispa til hann hund på dag 11 i løpetiden.

Tispa stilte seg opp og så egentlig ganske klar ut, men uerfaren hann hund forsto ikke helt hva dette var.

Men når han endelig forsto dette så ble det parring på dag 12 og dag 13.

Dag 14 var ingen av de særlig "på hugget" så da ble det ingen parring. En erfaren hannhund hadde nok paret tispa på dag 11, og dag 14 også vil jeg tro, i og med at halen gikk villig til side når han var frempå med snuten.

Så nå håper jeg på dachsvalper omkring 17. mai :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...