Jump to content

Dachsen på 2,5 tisser inne, hva gjør jeg?


ersa

Recommended Posts

Ta ut hunden oftere på lufting

Spesielt etter mat og drikk av vann.

Gjør dette til en rutine

Blir det verre så sjekk med veterinær.

Ros gjerne hunden når den tisser ute.

Ved innetissing så si NEI, så.tar du den ut

 

Ikke kjeft på hunden. Husk den kan ha ett problem du ikke vet om.

Fruen min har det siste året tatt 5 kurser på hundehold , innkludert psykologi og hundens adferd mm

Denne helgen er det 3 dagers kurs på lydighet til konkurranse.

Vi trener Ipo RIK. / Men ikke bit.

Har 2 store hannhunder som lever sammen.

Ett hjem er ikke ett hjem uten hund :-)

Lykke til.

Mvh Shm

Link to comment
Share on other sites

Okei, skjønner at det er. Rønning når han tisser ut og ta han hvis jeg tar han på fersken inne som gjelder.

Markering inne skjer når det kommer nye hannhunder på besøk. Rangen er det ikke noe problemer med :)

 

Takk for svar :)

Link to comment
Share on other sites

Gjerne også å vaske godt gulvet der hunden oppholder seg mest.

Tar bort lukter .

Når andre hunder er på besøk, så ta dem ut litt sammen først i hagen.

Jeg kjenner ikke så godt til rasen du har, men det er mye det samme generelt.

Link to comment
Share on other sites

Når hunden min, en JRT, var yngre hadde han en liten tendens til å tisse inne. Jeg fikk bukt med problemet ved å brøle eller skråle om han skulle til å tisse. Og så springe til hunden og bære han ut. Og når han tisset ute, vanket det belønning og ros. Når du roper ut ett eller annet, så skvetter hunden til og skjønner ikke helt hva som skjer. Men du må ha hunden i øye hele tiden, spesielt etter måltid og etter å ha sovet. Dette hjalp i allefall på min hund.

 

 

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Det var dette som du beskriver jeg regnet med at jeg måtte gjøre, men det kommer til og bli mye jobb, for tissingen er veldig lite regelmessig, noen dager tisser han ikke inne i det hele tatt og andre dager tisser han mange ganger...

Men men, jeg får bare begynne å følge med :)

Link to comment
Share on other sites

Ser du noe mønster i hvor hunden tisser innendørs? En hund vil typisk ikke gå på do i umiddelbar nærhet av oppholdsplassen sin, og går dermed et stykke vekk for å gjøre fra seg. Dersom det ikke er gjort allerede, ville jeg begrenset bevegelsesfriheten hans innendørs. F.eks lukk dører til rom dere ikke er i, lag regler for hvor hunden skal oppholde seg (kun i en avgrenset del av stua, kun på puta/teppet sitt, kun i yttergangen etc). Når hunden ikke får mulighet til å vandre så langt bort fra liggeplassen, vil den ikke lenger ha så mange potensielle "toaletter", og vil da gjerne gjøre en ekstra innsats for å holde seg til den får komme ut. Etterhvert som tissingen inne forsvinner, kan disse begrensningene eventuelt lempes på.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Løft opp bikkja og bær den ut tvert. Bikkjer klapper igjen tissetuten når de løftes, og det er samtidig en rangmarkering når du løfter den. Har ikke mye den skulle ha sagt mot sjefen da. Ros og godbit når den så tisser ute, som andre også nevner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...