Jump to content

Noen patroner


cmi

Recommended Posts

Har startet å samle litt forskjellig jeg kommer over, skal hovedsakelig samle på 9mm (fra andre verdenskrig), 303 og 7.92.

 

Kom over dette i dag for en slikk å ingenting. Noen som har info om disse?? Garantert bare vanlige greier, men info hadde vært fint.

 

image_zps25f4fe06.jpg

 

image_zps0706ad27.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ahh, bildene dukket ikke opp før jeg trykket enter..

 

På det første bildet er det to stk 7,92x33mm Kurz til StG44. Verdt en femmer, kanskje tier hver pga standen..? Finnes hos hver eneste samler.

En 6,5x55mm av ymse sort, med mindre det er noe sjeldent er den nok ikke mer enn en femmer.

 

(de to siste får Veidinn ta, jeg er for ung og dum til å begå gjetting uten å drite meg på leggen.)

Link to comment
Share on other sites

Den ene er: fva/8/44/St

Den andre: aux/St/2/44

 

Antar krigs :)

Fva og aux er fabrikk produsenten

8 og 2 er måneden patronen er produsert

44 er årstallet

St betyr stålhylse

Har du merking St* er det forsterket hylse

 

Mvh shm

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ikke funnet etterkrigs øst-tysk kurtz til under 10 kr skuddet, så de to du har må da være verdt mer en dette. De er ikke sjeldne, men heller uvanlige, og de ser ut til å være i god stand. Ny Partizan koster 7 kr skuddet i dette kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Fant denne produksjonsoversikten i boka jeg nevnte. Den viser ganske klart at patroner fra 1943 må være ganske uvanlige. Lenger ned på siden ser man det enorme antall man produserte totalt av Kurtz patroner.

 

792Kurtz_zps3b648185.jpg

 

Boka kom i 2009, heter " Sturmgewehr-Patrone 7,92x33" av Dr. Dieter Kapell

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...