Jump to content

Første hagle, trenger litt veiledning


oleelo

Recommended Posts

Hei!

var usikker på om denne burde postes i nybegynner seksjonen eller her, så den får heller flyttes dersom det er feil.

 

Jeg skal snart sette ut på hagle jakt og har gjort meg opp noen meninger basert på det jeg har lest meg til og tanker jeg gjort meg.

 

Har sett for meg at jeg i begynnelsen kommer til å drive posteringsjakt på småvilt/fugl. Før jeg begir meg ut på fjellvandrings jakt.

Så i begynnelsen vil det ikke være så store krav til vekt, men vet ikke om nødvendigvis vekten har noe innflytelse på pris.

Har og fått med meg at noen hagler(halvauto) bruker rekylen til å lade om. Da blir det mindre rekyl i kroppen og jeg slipper å knote med løpvalg i begynnelsen når jeg sikkert har nok å tenke på. (eller?) Men så er det jo slik at desto mer funskjoner du har, jo mer kan gå galt. Hvor ofte får en problemer med en hagle? (her spiller vel ihvertfall pris og kvalitet en stor rolle)

 

Så basert på mine tanker så vil et godt valg for meg være en semi auto hagle være fornuftig?

Hva vekt bør jeg ligge på? Ser at en dobbel løp O/U hagle ligger på 3,5 kg. er det mye?

 

Mye spørsmål her, men håper noen kan gi meg litt pointere i rett retning, ang merke, type, vekt, pris, funksjon. Hadde håpet på første hagle til under 5000,-

Link to comment
Share on other sites

Som første hagle ville jeg tatt den som passer best, uavhengig av om det er en halvautomat, sideligger, o/u, eller enkeltløper. Har selv sideligger og enkeltløper (begge er arvegods), og ser fordeler med begge. Har skutt med hagle som ikke passet helt og den sparka nesten skuldra mi av ledd (den det er vel nesten 30 år sia). Rekylen er ikke ille i hagler når den sitter rett i skuldra.

Dersom jeg hadde kjøp ny idag ville jeg nok primært ha sett etter en o/u, rett å slett for at jeg liker enkeltheten i brekkvåpen. Halvautomater har mer som kan gå i biter, og på jakt er det kun muligheter for å bruke to patroner uansett. Dermed faller mye av vitsen med halvautomater og pumpehagler bort etter mitt syn, men til leirduer kan det jo være et poeng.

Summa summarum så er det vel du som skal ha våpenet og leve med det, så det faller til hva DU liker best, men som sagt så pass på at den enten passer til deg eller at den kan tilpasses deg.

 

mvh

ET

Link to comment
Share on other sites

Egentlig er enkeltløpere forferdelig undervurderte våpen, spesielt hagler. Av en eller annen grunn er det liksom ikke skikkelige børser. Merkelig, for lettere og enklere våpen har jeg ikke funnet. Prisen er gjerne uslåelig (men annenhåndsverdien er nesten ikke til stede) det er ingen løpsvelgere eller andre drudder og dingser som kan tukle det til for deg, og om du bommer har du tid til å reflektere over hvorfor isteden for å febrilsk skynde deg å bomme en gang til... I praksis er det nok det jeg oftest har sett andreløpet brukt til. Både mine og andres :-)

Når dette er sagt er naturligvis dobbeltløpere flotte våpen, og halvauto/pumper og andre underligheter har sin sjarm. Som jaktvåpen i Norge, og i forhold til pang for pengene slår vel ingen av dem en grei enkeltløper når dobbeltløpermoten er fratrukket. Selv har jeg hatt mye rart av hagler, men skal aldri igjen være uten enkeltløper. Det er gå-langt hagla mi, og en utmerket sjøhagle fordi den er så enkel og grei å rengjøre. At det ikke er noe restverdi å bekymre seg for er naturligvis en stor fordel for en hagle til slik bruk.

 

Når alt dette er sagt og gjort må du kjenne på hva du har lyst på! og heller ta de hensyn som blir nødvendig Velger du halvauto, får du bare finne deg i at du må fikle litt mer med den og lære deg særegenhetene, så går alt vel.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei,

 

Jeg ville faktisk vurdert en slik Churchill som de selger på J&F. Har to kompiser som har kjøpt slike og jeg har fått testet dem på banen. God balanse, godt grep og i tillegg virker de meget solide. Stokkene er også flotte.

 

Alternativt ville jeg vurdert en eldre Beretta, som f.eks s55, s56e eller en eldre 680 utgave. Mye hagle for pengene og de tåler mye. Stadig noen som dukker opp på nett. Personlig jakter jeg med en S56E fra 1969. Den bestod ståltesten hos børsemaker glatt :-)

 

Sjekk Churchillen, koster vel rett i underkant av 5000.

 

Lykke til !

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...