Jump to content

Blandingsvalper av Finsk Spets og Elghund


BenKlo

Recommended Posts

Min Finske Spets har paret seg med en elghund. Det er en jente og tre gutter igjen. Er det noen jegere som kunne vært interessert i en slik valp. De vil få samme røde fargen som moren. Men den blir litt roligere i gemytte enn Finske Spettsen. Har hørt at de blir utrolig bra jakthund på elg.

Link to comment
Share on other sites

Nå avler jeg bare rasereint, og har ikke interesse for blandingshunder. MEN skulle man tenke på å krysse elghundraser (finnspetsen er det i Finland) for å komme frem til optimale resultater, er gråhund og finnspets meget interessant!

 

Gråhund kan nok ofte være i meste laget av søk, påhengelighet og påholdenhet. Finnspetsen kan nok ofte være noe i underkant. Midt i mellom burde være perfekt! Videre har finnspetsen ofte svært god kontakt med fører, og har et losmål og en oppførsel under losen som er enestående bra. Men avl er ikke enkelt, og det er vanskelig å vite hvordan det blir før man har prøvd.

 

Prøv å få plassert valpene hos elgjegere, det kan bli svært bra brukshunder. Det kan også bli svært gode hunder på smårovvilt og endatil på bjørn!

Link to comment
Share on other sites

Burde være interessant blanding for allsidige jegere og elgjegere med litt små terreng.

Min er (eller mest var, han begynner å bli gammel) en jævel på elg. Har smøget på mange ståloser på fugljakt, men aldri brukt han under elgjakta. Kunne ha skutt mellom 15 og 20 dyr gitt at jeg hadde hatt lov og det var riktig dyr :-)

 

Som Ole-Johan skriver så henger heller aldri Jussi på spesielt lenge dersom elgen reiser.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...