Jump to content

Rhino solid shank 150grs 6,5x55


riggmaster

Recommended Posts

Hvor får man tak i mrp2?

Hjemmelading har det ikke... Så på robsoft hvor en har ladet kula med drøye 54 grs av dette kruttet og fått 877 ut i 16mm samling. Dette var ei r93 med matchpipe. Har da ei r 93, men ingen matchpipe. Vet ikke om det er mye forskjell på disse, bortsett fra pipelengde sikkert.

Men 16mm skal da bli godkjent til storviltjakta 2014:) hvertfall med utgang over 800 på den gromkula!

Link to comment
Share on other sites

54grs MRP 2 bak ei delvis massiv 150 grs kuler i 6,5x55 er en ganske sinnsyk ladning, og viser med all tydelighet hvorfor en ALDRI skal ta imot ladninger fra en ikke kvalitetssikret kilde på nett. Maks med en vanlig Oryx er 50,5grs. Rhino kula gir høyere trykk.

 

150 Rhino er lang og er kan være hakket for lang for stabil penetrasjon i noen våpen. Der den fungerer er den veldig nære den beste elgkula som finnes i kaliberet. Stor diameter og dyp penetrasjon.

Link to comment
Share on other sites

Ja enig :lol:

Jeg er så fersk med 6,5 lading ennå, og setter min lit til dere som kan 6,5 :D Men den må funke, for jeg har nettopp mottatt 100 enheter. Men den funka for Jørund lien, og da går jeg utfra at det ikke er med noen annen riflestigning enn det som er standard??

Jeg har erfaring med Speer tbbc 165grs ladet til 860 med vv n150 i 30.06 med 51 cm pipe. Den ga kjempepresisjon. Jeg ladet sikkert 30-40 kuler til skogs med norma 4 før jeg gikk på vv. Er det utelukket tregt krutt som funker for disse kulene med hel og halv kopper kjerne?

Link to comment
Share on other sites

Tunge kuler = seine krutt for patronen. Massive kuler gir høyere starttrykk og er enda mer av samme sak.

 

I normale løp er du heldig om du når 800m/s med den kula, uten at jeg tror elgen merker forskjell av den grunn :wink:

 

H1000 TROR jeg kan være ett godt krutt til den kula. MRP2 vet jeg fungerer. Mrp fungerer også, men da mister du ca 20m/s sammenlignet med MRP 2.

Link to comment
Share on other sites

Ja ikke vet jeg :lol:

Har ikke prøvd å fylle en 6,5, men sauer150 sa vel at det var en grunn til at man ikke kunne stole på ladedata fra useriøse. Det kan jo være skrivefeil, Eller en spesialist med spesialkammer brosjet etter ønske med angitt settedybde osv... og derfor setter kulene minimalt i patronen og har plass til mer krutt??

Men det er vel ikke rhinokuler det går mest av i matchpipene med spesialkammer :lol:

Link to comment
Share on other sites

Med ei så lang kule som 150 graineren så blir det dårligere plass med standard totallengde, og ja styr for all del unna ladninger som høres for gode ut til å være sanne, Tror Sauer 150 er inne på en fornuftig ladning når han nevner hastighet rundt 800 m/sek.

Med Rhino kuler er fantastiske kuler har brukt de siden 2003 og de svikter alldri.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan ligger du ann på salget av Reloader 22 & 25 Idar??? Dere begynte salget, da jeg dro til havs på jobb. Måkke gjørra sånt serru :mrgreen::lol::lol: . Regner med det er noe igjen 5/3, og at du har tatt inn nok, i tilfelle nettene skulle bli lange, og kulda setter inn!!

 

Til trådstarter, hvorfor kjøpe MRP2 til prisen av gull, når man kan bruke noe av det Idar har fått på lager :?:

Link to comment
Share on other sites

Sauer 150 har vel sagt det meste, men kan kanskje skyte inn et lite tips ang. krutt: Sist jeg var på Jaktdepoet på Fauske var det endel Rhino 30 igjen i hyllene der. Rhino 30 er som MRP-2 "født" på Bofors som RP30. I min 6,5x55 er de svært lik.

Ellers finner du noen data på Rhino + Bofors i boka "Allt om krudt..." av Sven-E Johansson. 150gr Rhino dessverre bare med RP15 (MRP/RL-Rh-22), men på 156 Rhino er det en innteressant sammenlikning mellom RP-15&-30. RP-30 gir det lille ekstra med slike tunge/lange, halv-massive kuler. H1000 burde kanskje være i samme klasse, men der finner du antagelig lite med data. Prøve deg litt fram må du kanskje uansett? Har du forresten funnet max patronlengde i ditt våpen? 50gr RP-30 og oppover fyller godt i hylsene, 54gr. tror nesten ikke er mulig uansett drop-tube og andre tjuvtriks..

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Ja hadde noen kommet med et krutt som skulle funke så har jeg bestilt det. Men det jeg tolket fra Sauer 150, var at mrp2 visste han funket. Da dette ikke lenger er i salg, har jeg bestilt Norma 217. til prisen av gull......men håper det kan gi det jeg håper på.

Har ikke ladet med annet enn de kommersielle vvn140-150-160 i mine andre våpen. Dette med 6,5 og tyngre kuler med egnede kruttyper , blir for meg som å finne opp kruttet på nytt:)

Men når våpenkontoen vokser igjen får det bli 8x57 pipe til blasern, så vil det nok bli mindre fokus på storviltkuler til 6,5:)

Link to comment
Share on other sites

beste kula jeg har sett på elg i 6,5.endte på 49 grs mrp i en sako 75,820m/s

 

høyere kruttladning bak ei 20 grs tyngre delvis massiv kobberkule enn det vi bruker som maks bak blyfyllte matchkuler er en skikkelig varm ladning. :shock: Anbefaler folk å ta denne med en klype salt. En på eget ansvar laning.

 

150 Rhino kan greit sammenlignes med 156 Oryx/155 Mega lademessig. Med MRP er denne ladningen da ca 7-8% over i ladevekt og sikkert tett på 20% overtrykk. Trykkskytingsladningene hos ulike våpenfabrikanter er 2 skudd med 30% overtrykk.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har aldri forsøkt/sett/ladet rhino kuler, men som jeg har forstått er de delvis massiv kobber med loddet bly i front? Vil ikke 140 grs kula egentlig være et bedre utgangspunkt for 6,5x55 da du sikkert får opp farten litt iforhold til 150 grs. Tenker at istedetfor å "trolllade" en 150 grs så kan du få en 140 grs av samme kule til å egentlig være like bra "verktøy"?

 

Noen som har prøvd begge og merket seg noen forskjell?

 

Dette var bare en tanke. Har selv vurdert å prøve de to litt parallet og sjekke fart/gjennomtrengning.

Link to comment
Share on other sites

beste kula jeg har sett på elg i 6,5.endte på 49 grs mrp i en sako 75,820m/s

 

høyere kruttladning bak ei 20 grs tyngre delvis massiv kobberkule enn det vi bruker som maks bak blyfyllte matchkuler er en skikkelig varm ladning. :shock: Anbefaler folk å ta denne med en klype salt. En på eget ansvar laning.

 

150 Rhino kan greit sammenlignes med 156 Oryx/155 Mega lademessig. Med MRP er denne ladningen da ca 7-8% over i ladevekt og sikkert tett på 20% overtrykk. Trykkskytingsladningene hos ulike våpenfabrikanter er 2 skudd med 30% overtrykk.

 

startet på 44 grs og opp til 49 uten trykktegn i sakoen,men som jeg skrev er det ingen startladning.

Link to comment
Share on other sites

Er VVn560 et sikrere valg, enn vvn165-170??

Fikk avbestilt 217 for det var kanskje ikke å finne i en eneste tabell..

hvis jeg bruker h 1000, hvilket krutt kan man sammenligne med fra de kjente tabellene hvor man finner oryx, mega osv..

Jeg har enda litt tid på meg før det blir elgjakt:).....

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har aldri forsøkt/sett/ladet rhino kuler, men som jeg har forstått er de delvis massiv kobber med loddet bly i front? Vil ikke 140 grs kula egentlig være et bedre utgangspunkt for 6,5x55 da du sikkert får opp farten litt iforhold til 150 grs. Tenker at istedetfor å "trolllade" en 150 grs så kan du få en 140 grs av samme kule til å egentlig være like bra "verktøy"?

 

Noen som har prøvd begge og merket seg noen forskjell?

 

Dette var bare en tanke. Har selv vurdert å prøve de to litt parallet og sjekke fart/gjennomtrengning.

De selges jo ferdigrullet i 150 grs, så de burde vel gå an å få til for hjemmeladeren også..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nå har jeg fått ei flaske med VV N165 i hus. Så på brennhastighetstabellen til lapua, den ligger på linje med utgåtte mrp2. Så da skal jeg prøve å fylle 54grs+ og kronografere!!! :lol::lol:

Neida bare ta det rolig, her blir det lapua tabellen til 155 mega :winke1: Skal teste noen ladninger på lørdag, og deretter gi rapport på tråden om hvordan det gikk. Men jeg har svært god tru. Så blir det å hente en grå valp om et par uker og begynne å preppe den til årets høydepunkt. Se for dere unghunden leder meg til en 300kg++ elgokse, for så å slippe den 150 grs rhino kula fra blanke hjemmeladede patroner.Og den går gjennom begge bogfjølene......... :lol::lol::lol:

Det blir helmaks!!

Link to comment
Share on other sites

Har fått testet 4 ladninger nå. Fra 46-49 grs vvn165. 49 grs ga 780 ms. presisjonen var innafor snuseska. Kan ikke se på hylsene at det er farlig mye kammertrykk. Utdraget gikk lett og mener presisjonen blir bedre med å øke. tror på 50-51 grs av dette, så er vi der :D Settedybde har jeg ingen formening om, kula er lang og satte den slik fabrikk mega 156grs sitter, 73,5mm. Må nok sette den lengre ut når det blir større mengder krutt nå, for det knaser godt på 49grs.

Rekylen i børsa begynner å minne om elgjakt med disse patronene :lol:

Link to comment
Share on other sites

har skutt 3 skudd med 50 grs vvn165 nå. Kronograferte til 825-830ms. Presisjonen er på plass nå. Den var på ca15 mm på 100 m. Jeg har kikkert på 6 ganger som max, så dette er jevnt over så tett som jeg stort sett klarer med dette utstyret.For å si det sånn, jeg testet også 140 grs Nosler cc med 40 grs nc96, og de samlet ikke tettere. Hadde to testladninger til med 50,5 og 51, men etter et skudd med 50,5 inspiserte jeg primeren for trykktegn, og syns den hadde antydning til krater rundt nålmerket. Så jeg er svært fornøyd, og kommer til å banke ut de andre kulene, og lade resten på 50 grs med VVN165. Dette anser jeg som ei max ladning for mi børse, men også tydelig nødvendig å overstige 800ms for å få tilstrekkelig presisjon. Men fy så fulle hylsene ble, enda jeg laga lang slange på trakta:)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...