Jump to content

Mine første 4 kniver


Skarv28

Recommended Posts

Har i det siste året forsøkt meg som knivmaker, artig hobby som kombineres med full jobb og det å være småbarnsfar.. Blir derfor litt for lite tid til å lage kniver.

 

Kom gjerne med tilbakemeldinger og gode råd, lurer også på hvor en kan skaffe seg rimelige emner både til knivskaft og til små møbler, bokser etc.

 

Kniv nummer 1

1795514_10152213370112247_1372915940_n.jpg

 

Kniv nummer 2

1800385_10152213370162247_1226962774_n.jpg

 

Kniv nummer 3

1606922_10152213370122247_1581774687_n.jpg

 

Kniv nummer 4

1898127_10152210761957247_2113884143_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Velkommen Skarv!

 

Til å være de første knivene dine, ser det ut til at du kommer til å bli en god knivmaker.

Form og blanding av materialer er jo noe som er personlig, og faller kanskje ikke i smak hos alle, men sånn er det med oss alle.

 

Slira på den første kniven synes jeg var fint laget. Skaftet på kniven til den var kanskje litt "ordinær"?

 

Nr 2 var jo særdeles spesiell. Artig variant, men jeg ville valgt et annet materialet i innlegget. Hvordan har du festet det? Slira ser fin ut. Litt mer finish på opphenget kunne gjort seg.

 

På nr 3, ser jeg at du har fått en litt nedsunken bakre del. Bygg opp bladet litt neste gang med litt papp og teip, så slipper du det.

Formen på skaftet er ikke helt i min gate, men som sagt, det er personlig.

 

Nr 4 var også en artig variant. Ser at du kunne vært litt mer nøye med finish'en på slira.

 

Godt jobba!

 

mvh

Lars

Link to comment
Share on other sites

Flotte kniver, dog litt spesielle valg av form og farge på noen. Slire nr 2 likte jeg veldig godt og det samme med kniven! Mønsteret ser ut til å gå igjen i knivskaftet og slira. Er uenig med sclalars angående innlegget, for det likte jeg meget godt! Men jeg hadde nok lagd belte hempa i samme farge som resten (smaks sak). Det jeg savner er den siste finishen på kantene av læret. Tenker da på opphengene og kniv nr 4. kanskje du finner noen tips til det her: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=23&t=98926

Link to comment
Share on other sites

Hei, takk for tilbakemeldinger. Er nybegynner så jeg tar med meg alle råd :)

 

Er usikker på bruksområdet til ryggen på kniv nummer 4, bladet er til en skotsk kiltkniv "Sgian Dubh" Skaftet er laget av stabilisert poppel med og uten farge.

 

Skaftet til kniv nummer 3 er delt på langs, og lagt inn merbau i tangetykkelse med hullet til tangen saget ut. deretter tynt blått vulkanfiber og surbjørk tror jeg :) Limt sammen med bladet i en operasjon...

 

Kniv 3 er den jeg er mest fornøyd med :)

 

Mvh

Øystein

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

På kniv nummer 2 er innlegget limt og tangen går gjennom, burde kanskje plugget også :)

 

Artig med tilbakemeldinger, og jeg har nå bestilt meg noen flere blad, denne gangen fra Texasknifes. venter i spenning. har tenkt å prøve meg både på fulltange og foldekniv.. skal prøve å legge ut her etter hvert som de blir ferdige :)

 

Mvh

Øystein

Link to comment
Share on other sites

Det er vel lite sannsynlig at innlegget detter ut hvis tangen går igjennom, eller ligger innlegget som en sal over tangen? Sjøl liker jeg å være på den sikresida, Så jeg har stifter/plugger litt her og der.

 

Jeg syntes det var noe ekstra med nr 3, diskret gjort, jeg har sett samme løsninga i kontrastfarger dette så bedre ut.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...