Jump to content

Norske knivmakere som lager foldekniver.


Einarson

Recommended Posts

Sitter å ser på YouTube til øye blir stort og våt på ulike foldekniver fra mange forskjellige knivmakere. Nydelige er de og mastercardet brenner i lomma. Har vel funnet ut at isteden for å kjøpe nok en Chris Reeves, Spyderco, Zt eller liknend vil jeg spare opp litt mer og kjøpe en custom kniv. Der hadde vært gøy å finne en god norsk knivmaker som hadde kvalitet som de gode amerikanske, russiske, sørafrikanske o.s.v. Vet om en i kjøbenhavn, men hans priser er noe i overkant av hva jeg tenkte, pluss to tre års ventetid.

 

Derfor spør jeg om noen som vet om noen gode norske.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har laget en del lommekniver, lagde alle deler sjølv, rusfri blad, Titan ramme, mammut/valross sider. Osv, osv,

Har en som er 50% ferdig men har blitt liggende en stund nå! har ikke nokk tid til og få den ferdig.

Har egentlig lagt kniv hobbyen på hylla,,,,

 

Har en kjenning her på Møre som lager fine lomme kniver, kan sende kontakt info til han om de kan være av interesse?

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Har som sagt en på begynt prosjekt som stoppet opp, må ikke sjå på finnisjen på dette :winke1:

 

Hadde en fin en som jeg brukte men den har jeg rotet vekk så klart :oops:

 

Skal se om jeg får noe bilder fra bror min på to kniver som han bruker,,,,

 

Flaut, som gammel kniv maker så bruker jeg kjøpe kniver, allt som jeg har lager er reist vekk,,,,,,

Hadde fjørhammer og lagde mest damask blad for de meste, men de ble så tidskrevende at tia rekte ikke till, så de ble sjølv slutta.

 

normal_20140215_105440.jpg

normal_20140215_105329.jpg

 

Her er de brukt, farget mammut jeksel, og barken til mammut støttann, festet til titan plate, blad og resten av dela rustfri kniv stål, husker ikke betegnelsen akkurat nå.

Link to comment
Share on other sites

Du har nok rett Metallugen. Var inne på siden til Helsinki Knife Show å så. Det er en utrolig vakker kniv fra Torbjørn Rasmusen som vant, men jeg er nok mer interessert i EDC (evry day carry) type kniv. Den bør være praktisk, godt stål, men også vakker som f.eks. Shirogorov, eller vakker ut fra funksjon som f.eks. Hinderer custom. Det er mange å velge mellom, men prisene på andrehåndsmarkedet er ofte to eller flere ganger høyere enn prisen var. Det er vel bare å prøve og komme på en liste hos en av knivsmedene. Men det er kjekt å tråle nettet å leite. Mye fint å se på og en dag er det bare å slå til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...