Jump to content

Lys og varme på 25 m. utendørsbane


Guest Øyvind J

Recommended Posts

Vi skal montere opp lyskastere og varme på utendørsbanen vår. Vi har i dag et opplegg med 12 volt lyskastere som drives av en trafo, og 1000 watts terrassevarmere over standplassene. Dette fungerer forsåvidt, men lyset er i svakeste laget. Er det noen her inne som har erfaringer, tips, eller råd til oss?

 

Øyvind

Link to comment
Share on other sites

hvorfor har dere 12v fra før,er det ikke 230V tilførsel der?

 

En løsning med lamper ala det som er i idrettshaller etc er veldig god lysøkonomi i forhold til forbukt kW, og lyset et veldig likt naturlig lys, for det er et krav i idrettshaller pga filming etc.

 

Hva er innvendig høyde på overbygget, og er det kun overbygg ved standplass?

Link to comment
Share on other sites

Joda, vi har plenty med strøm. Kjørte bare en prøveperiode med 12 volt pga at vi hadde delene liggende. Det er en utendørsbane, så det er bare standplass som har overbygg. regner med å sette to lyskastere mot skivene.. Satser på å feste lyskasterene på standplassoverbygget...

Link to comment
Share on other sites

Sikkert noen som har erfaring men ikke så mange tror jeg. De fleste trekker nok innendørs eller holder på når det er lyst ute :-)

 

Vi har brukt lys på banen i noen år, lyskastere ved standplass bør være kraftige slik at de lyser helt opp skivene. Blir det for mørkt ved skivene blir det igjen litt vanskelig å få klare sikter. Ville nok anbefalt deg å fått lyst helt brte ved skivene, noe vi er i ferd med å lage nå (tak over samt lys) men jeg tror nok at det viktigste er lys inne på standplass, slik at du kan få lys nok til å se sikter og ikke bare konturer.....

 

Mener det er 1500 lux som er den anbefalte lysstyrken, men jeg tror jeg ville lagt på litt til. Kan egentlig aldri bli for lyst syns jeg..... :-)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...