Jump to content

9,3x62 kuler til trening og elgjakt


per77

Recommended Posts

Hei. Har en sako 75 i 9,3x62 som jeg skall lade selv til. Men trenger gode råd om hvilke kuler jeg bør velge. Vill ha ei billig men ok kule til trening. Til elgjakta tenkte jeg mest på, bra rest vekt, ikke alt for tung, kjekt med knall og fall. Hvilke hylser anbefales?

Link to comment
Share on other sites

Se etter partizan kuler på hjemmelading, koster 4pr stk. God kule til trening, til jakt, oryx eller woodleigh? Eller homogen kule ? Barnes tsx

 

Av hylser har jeg god erfaring med norma. Bruker lapua hylser til jakt, men det er kun for å skille hylsene lett

Link to comment
Share on other sites

250 gr Nosler acubond er billig og bra. ( sjelden kombinasjon egentlig...)

Ellers så har jeg brukt mye Norma Alaska og er veldig godt fornøyd.

 

9,3 x62 krever ikke så mye av kulene og partizan funker sikkert greit også, dvs. at jeg har hørt om ett tilfelle der det var problemer med inntrengningen i en liten hjortebukk skutt inn forfra, men det kan vel like gjerne skyldes feil på kulen.

 

Alle kuleprodusenter har feil innimellom, har selv opplevd at en 165 gr Swift Aframe i 30-06 gikk fullstendig i oppløsning i møte med en liten hjortekolle, fant mye små bly og kobber biter i bogen på vei inn. Dyret ble skutt på kort hold rett i bogen, kulen gikk ikke igjennom dyret og ble heller ikke funnet inne i dyrt, annet enn i små fragmenter......

Samme har skjedd med 180 gr oryx i 06en. Inn i bog og restene sto på innsiden av pinnesidene på motsatt side.....det var også i en liten hjortekolle.

Link to comment
Share on other sites

Har nettopp kommet hjem fra en harrytur til nabolandet, og der kjøpte jeg en pakke Norma 15gram(231grs) FMJ til kr 515 SEK.

Det blir litt under 5,- NOK pr kule. Bedre treningskule finnes ikke i 9,3 IMO.

Med en passe "dæsj" 202 eller N135 bak er dette fine saker for pappen på 100 meter :)

 

M

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...