Jump to content

Heldempa .22LR eller 17 HMR?


fat_dog86

Recommended Posts

Hadde egentlig tenkt å kjøpe meg en heldempa CZ 452 fra alms (am links utg), men nå som prisen bare stiger og stiger på den, har jeg begynt å se på andre alternativer.

 

Har da behynt å tenke litt i retning "grovere" kaliber. Da samme rifla, uten heldemperen (kanskje en A-Tec etter hver?) i .22 mag eller kanskje enda heller .17 HMR...

 

Men da er jo plutselig grunnen til å kjøpe almssalongen borte: den er heeeelt stille! Noe som kommer veldig godt med på f.eks skjærer.

HMRen derimot er jo lovlig på både rev og storfugl, men der har jeg jo strengt tatt en 308 med demper jeg kan bruke?

 

Sheriffen i Mosjøen har tørna gestapo, så å få kjøpt i pose og sekk er umulig (og i grunn uansett med mi lommebok)

 

Jeg hater å måtte velge! Noen som har en ide om hva som er mest nyttig, mest morro, eller rett og slett bare mest fornuftig!?

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Hvorfor ikke gå for 223 i steden. Nå er jeg ikke direkte tilhenger av prinsippet de fleste våpenprodusenter følger i dag med å bruke samme kasse til 223 og 308 (blir da en svær kasse til 223)

 

Men om en trenker bruksområde og anvendelighet så kommer en lenger med f.eks en hova i .223 en en brno i 17hmr. Smellet tipper jeg vil bli omtrent det samme med demper.

 

Blir litt smak og behag selfølgelig, men personlig ser jeg ser jeg få fordeler med alt mellom .22LR og 223 i dag. (.22 LR stille - alt over smeller noe uansett, dyr ammo også til dette 17 rimfire greiene).

 

Edit: det at en heldemper er helt stille for f.eks skjærer stemmer ikke, kula suser ganske kraftig forbi dem og en kommer like langt med et standard .22 våpen med demper. At skjærene sitter skyldes at dem er mer opptatt av å lokalisere rovdyret som tok den første skjæra som ble skutt.

 

Husker på tidlig 90 tall jeg jaktet nær en søppelplass. Vi hadde full oversikt over selve søppelplassen, der det satt mye fugl. Skudd affyrt paralett med søppelplassen (kula kom aldri nærmere en ca 150meter de sittende fuglene) førte til umiddelbar masseflukt fra søppeplassen. Enten vi traff fuglen eller bakken(mold). Hørtes lydløst ut, men kråke tinget var ikke enig. Etter dette endret jeg oppfattning om hele heldemper greiene (kulebanen/hastigheten oppnådd med den jeg hadde var også helt på tryne).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

308en skal få ha det løpet den har. Har en star knekk-sak i 223, og Sheriffen lar meg da ikke kjøpe noe mer mellom ei "salongrifle" og ei "elgrifle". Fikk avslag på liten net 308 til rein, da jeg hadde stor tung 30-06 til elgen. Jegeren som vil ha seg ei 4. rifle er så mye skummlere enn han som vil ha bare EI hagle og TO patroner!!! (Enten det blir 6 eller 8, jeg vil ha ny forskrift fort!!!)

 

EDIT:

Er linksskytter, så det er mye som ikke kan brukes... Eks Howa som du foreslo. Når i f*** skal de som lager billige bra våpen begynne å lage for oss handicappede å?

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer
308en skal få ha det løpet den har. Har en star knekk-sak i 223, og Sheriffen lar meg da ikke kjøpe noe mer mellom ei "salongrifle" og ei "elgrifle". Fikk avslag på liten net 308 til rein, da jeg hadde stor tung 30-06 til elgen. Jegeren som vil ha seg ei 4. rifle er så mye skummlere enn han som vil ha bare EI hagle og TO patroner!!! (Enten det blir 6 eller 8, jeg vil ha ny forskrift fort!!!)

 

Selg star knekk saken eller gå for ei .22 lr. Kapp løpet til 40cm, og sett på en lang (alm) .22 demper. Microskopisk forskjell fra en heldemper.

Sjekk/tenk litt over ballansen i våpenet før en kapper og setter på demper

oppfattning>

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

EDIT:

Er linksskytter, så det er mye som ikke kan brukes... Eks Howa som du foreslo. Når i f*** skal de som lager billige bra våpen begynne å lage for oss handicappede å?

 

Erm - ja overså den der. blir noe vanskeligere da ja - men remington har vel noen links børser.

Link to comment
Share on other sites

Tja. Og 308 er en Savage.... Blir liksom for likt med en 223 i min økonomi. Og med demper på er det liksom ikke noe markant forskjell i rekylen heller!

 

.22 LR uten heldemperen er jo også ei mulighet... Jaktdepotet er jo ganske så billige på CZen, så går det jo an å sende den til demping i Moi om en skulle ombetemme seg!?

Link to comment
Share on other sites

Skal du bruke rifla endel til trening i tillegg til kråkejakta er svaret 22lr med demper og sub/standard amo (ingen tvil overhode).

Fordel 17hmr/22wmr kontra 223r o.l. er kortere sikkerhetsavstand (kjekt når en skal skyte med en smal fjord i bakgrunn).

17Hmr er ellers ett fint kråkekaliber.

22wmr er mere anvendligt alround.

 

Anbefalingen min blir klinkende klar (eneste fornuftige alternativet slik det står til med deg og onkel), og det er:

Sako Quad (fortrinsvis med fin trestokk, sky plasten som styggen). Samme hva du kjøper av salong kaliber til den, så har du da muligheten til de andre salong kalibrene senere. :wink: Kjøp den i 22lr og få løpet gjenga ved første anledning, kjøp da A-Tec sin CMM6 rimfire (sleng på ett par ekstra molduler, og demperen er klar til alle løp som passer på denne rifla).

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer
Skal du bruke rifla endel til trening i tillegg til kråkejakta er svaret 22lr med demper og sub/standard amo (ingen tvil overhode).

Fordel 17hmr/22wmr kontra 223r o.l. er kortere sikkerhetsavstand (kjekt når en skal skyte med en smal fjord i bakgrunn).

17Hmr er ellers ett fint kråkekaliber.

22wmr er mere anvendligt alround.

 

Anbefalingen min blir klinkende klar (eneste fornuftige alternativet slik det står til med deg og onkel), og det er:

Sako Quad (fortrinsvis med fin trestokk, sky plasten som styggen). Samme hva du kjøper av salong kaliber til den, så har du da muligheten til de andre salong kalibrene senere. :wink: Kjøp den i 22lr og få løpet gjenga ved første anledning, kjøp da A-Tec sin CMM6 rimfire (sleng på ett par ekstra molduler, og demperen er klar til alle løp som passer på denne rifla).

 

Den SAKO QUAD VARMINT får havesyken til å boble i kroppen.

 

Barrels available also with thread 1/2”-20 UNF at the muzzle for silencer mounting.........

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...