Jump to content

Burris Fullfield E-1 3-9x40 vs Meopta Meopro 3,5-10x44?


Eiha

Recommended Posts

Hei!

 

Etter å ha lest mange titalls timer her inne er det på tide å poste et innlegg.

 

Jeg har søkt rundt, men jeg finner lite informasjon om de nevnte kikkertene. Saken er den at jeg kjøper ny rifle og medfølgende kikkert. Jeg har fått tilbud om nevnte modeller og kikkerten skal stå på en 17.HMR-rifle og brukes primært til småvilt på lys dag. Likevel er det aktuelt med revejakt i litt skumring en gang i blant, i den grad optikken tillater det.

 

Det jeg lurer på er rett og slett hvilken kikkert de av dere som har god peiling her inne ville valgt av disse to? Burrisen har lys, noe som taler til fordel for den ved evt. skumringsjakt. På en annen side tar vel Meoptaen igjen litt på 44x fremfor 40x. Har lest en del her inne, men det står lite om Meopro, litt mer om Meostar. Disse skal visstnok ikke være så verst på skumringsjakt, men etter det jeg har sett har det stort sett vært snakk om 56x. Noe som er en vesentlig forskjell. Det jeg har sett er at Meopta-kikkerter kanskje er litt vel kresen på avstand til øyet. Ellers er jo forstørrelsen nokså lik på begge, men jeg tenker at prisforskjellen gjerne ligger i bedre optikk.

 

Ingen andre kikkerter er aktuelle da tilbudet gjelder disse to. Meoptaen vil koste 700 kroner mer.

 

Mvh

Eirik

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt opp to kikkerter i min "karriere" som jeger og skytter, det ene var en grisebillig (under 1000 lappen) Bushnell 3-9x40 som ikke het Trophy, det andre var en Burris Fullfield 3-9x40... :|

Jeg skjøt 4 skudd under innskyting og oppdaget at det fjerde skuddet gikk i torva midt mellom meg og skivene, ved nærmere inspeksjon oppdaget jeg at det var to halvmåneformede fjærer (?) som lå og skranglet inni kikkerten.

I ren frustrasjon ringte jeg Svein Solli og spurte hvordan i all verden han kunne finne på å skrive pent om Burris i Våpenjournalen, men han småhumret og sa at jeg jeg hadde tabbet meg ut ved å gå for det billigste alternativet.

Elendigheten ble returnert til selger (Aaserud) med et langt brev der jeg avsluttet en endeløs rekke med uforskammetheter med en beskjed om at de skule sende meg en Burris Signature 3-9x40 isteden, så skulle jeg betale mellomlegget.

 

En kort oppsummering: Ligg langt unna Burris Fullfield :!:

Egentlig skal du holde deg langt unna den billigste kikkerten fra enhver produsent, men Meopta leverer ihvertfall mekanisk kvalitet der linsecoatingen kanskje ikke er den dyreste komponenten.

 

Rent optisk er det neppe noen merkbar forskjell på disse i godt lys, men billig optikk med lyspunkt er ubrukelig til skumringsjakt uansett, de 10 minuttene du kanskje får ekstra med Meopta'n kan fordobles ved at den IKKE har lyspunkt.

 

Forskjell i innkjøpspris er kanskje kr.2000,- for de alternativene du nevner, men bruksverdien er det dobbelte.

Hvis du kan få en Meopta, og slippe unna en Burris Fullfield, for kr.700,- så skal du betale de 700 ekstra med glede :!:

Link to comment
Share on other sites

Har nok skjedd endringer der siste åra gitt!Burris er et gammelt,kjent merke og mulig du har fått en mandagsmodell..Om du går inn på Robsoft i Sverige og søker på nevnte kikkert,både med og uten lys,så vil du se at mange er storfornøyd!Er selv ute etter en 3-9X40 1" med lys,og tror det er det eneste alternativet..Untatt Vortex Crossfire da..Men ikke et vondt ord om Meoptaen,men få da et retikkel du kan bruke i mørket etter Reven.

Link to comment
Share on other sites

Joda, verden har vel gått fremover siden jeg brukte opp en Burris Fullfield, men såvidtjeg kan forstå er det fortsatt ingen grunn til å kjøpe en kikkert fra produsentens billigserie bare fordi det er lyspunkt i den.

Ønsker man billig lyspunkt kan man kjøpe en 300-kroners dassrullkikkert fra Kina med både grønt og rødt lys, det den eventuellt har til felles med nevnte Burris er at lyset vil virke distraherende i skumring og mer enn normalt sjenerende i mørke.

 

Kort sagt, til jakt i mørke er man nødt til å basere seg på det lille av lys som netthinnen (stavene) kan oppfatte gjennom kikkerten, og et lyspunkt vil havne omtrent i øyets blindflekk, og dermed forstyrrer den synsinntrykket.

 

Om Meopta'n har det vanligste retikkelet (Nr.4) så ville jeg valgt den foran noen andre småkikkerter med lyspunkt.

Om riggen først og fremst skal brukes på dagtid kan man godt velge Burris med lyspunkt, da får man i det minste en mer "tacticool" følelse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...