Jump to content

Marlin Camp 9 i hus.


Olesøn

Recommended Posts

Jeg har solgt Minien, det ble for mye plunder og heft...

Men halvauto i et lite kaliber har alltid stått på ønskelista, og en Marlin Camp Carbine virket fristende.

Den ble produsert i 9x19mm og .45 acp. Sistnevnte var nok det jeg higet etter mest, men det spilte ingen rolle, siden jeg ikke fant noen av dem.

Det lå en ute på finn.no en stakket stund, men den forsvant fort. Lurer på om det ikke er en annen kammer-at som stakk av med den.

Så da legger man inn epostvarsling hos finn.no, og skriver en liten setning i signaturen sin på kammeret.

Det var signaturen som gjorde utslaget, så tusen takk til M. som tipset meg. :D

For etter nesten ett års leting hørte jeg en dag om en søt liten sak i 9 mm som lå ensom hos Våpen-Søilen i Bergen.

Et stykk telefon og et par-tre måneders ventetid på godkjent søknad kom det en hyggelig dame fra Posten på døra mi i dag.

 

Følelsen av å pakke opp ny børse er fortsatt artig, og her måtte man tåle kommentarer fra husfruen ala "Er du fem år eller?".

Men pytt pytt, begeistring lar seg sjelden styre, og nå skulle nyvinngen endelig beskues...

 

Her er vidunderet i all sin prakt.

Mcc9.jpg

Jepp, ganske standard opplegg. De har putta en blowbackmekanisme i en trestokk, satt på et løp, og gått hjem for dagen.

Men lett og hendig er ikke å forakte, og førsteinntrykket var bra.

Forrige eier skulle jeg gjerne introdusert for noe som heter olje og filler.

Jeg er bonde, og vant til å skrape møkk på daglig basis, men her var det mye rart inni.

Alt jeg turte å ta fra hverandre fikk puss og stell.

Etter en god dose internett ispedd litt banning fikk jeg den faktisk sammen igjen også.

 

Disse børsene har en rekylbuffer av "plast" helt bakerst i stokken.

"Plast" er i anførselstegn av en grunn. Det materialet de faktisk brukte originalt har visst samme egenskaper som et traktordekk som har ligget i vind og vær i førti år. Bufferen forvitrer og smuldrer opp, og stokken må ta støyten.

I følge endel fora der borte i Junaiten er det da standard prosedyre at stokken sprekker opp omtrent der tommelen havner.

 

Mitt eksemplar er intet unntak.

Mcc9stokk.jpg

Midlertidig fiks ble lim, og litt sånn selvheftende camoteip rundt i tilfelle ullfille.

 

Magasinene til utgaven i .45 er standard 1911-magasiner. Til 9mm er det Smith & Wesson 59-serie som gjelder.

De originale magasinene er visstnok ganske dyre, i følge marlinowners.com, men med min fulgte det med to stk.

Mcc9mag.jpg

Så da er man vel sikret all den tid denne skal brukes til plinking og jakt.

(Se egen tråd om jaktkuler i 9mm)

 

Jeg klemte i veien 10 skudd for å teste litt, og fruen fikk prøve 10 hun også.

Nyll rekyl, nesten ingen munningsvipp, og lite smell.

Aimpointen som sitter på skal bort. Jeg ser at noen kan like sånn, men det er ikke helt min greie.

Skinna må vekk før jeg finner ut av om de åpne siktene er noe tess, hvis ikke har jeg et par kikkerter liggende til testing.

 

Eneste problemet jeg har er egentlig stokken. Boyds vil ikke sende noe ut av landet for under 100$, og stokken deres koster 74$. Midway har en Choate tactipromp-something, men den frister lite. Jeg er ikke allergisk mot plast, men klarer meg egentlig uten...

Så da har man fire scenarioer:

Kjøpe tacticool fra Midway.

Finne noen som skal bestille noe fra Boyds snart, og slenge seg med.

Få tak i en originalstokk.

Lage stokk sjøl, men da trenger man noen til å frese ut stokken.

Vi får se hva det blir til, den funker da med lim og teip enn så lenge uansett. Kan hende det holder i massevis med ny fjær og buffer.

Link to comment
Share on other sites

Trodde det var motsatt jeg med boyds? At de ikke sendte ut av landet om det var over 100 dollars?

 

Visst pokker! Her må overdrevne mengder kaffe ta skylda, for her har jeg lest feil.

Takker og bukker for oppklaringen. Da blir det Pepper Laminate etterhvert, sånn at fruens GSR får ei lillesøster i våpenskapet. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig skal den være med dit. Gitt at jeg kommer meg dit sjøl...

 

Fikk rekylbuffer og ammo i posten i dag, så morgendagen blir spennende.

Har skrudd av Aimpointen, skal teste de åpne siktene i morra.

Aktuelt bruksområde er som sagt revejakt, og avstanden til åtet er ikke mye lengre enn 20-30 meter, så de åpne siktene burde holde i massevis. I teorien da.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I stedet for å starte en ny tråd om kikkert, så poster jeg videre her.

Jeg har nå blitt kvitt Aimpointen, og vurderte min Bushnell Holographic som erstatter.

Men den blir litt vel diger på ei så lita børse, og er ikke helt det jeg vil ha til åtejakt på rev uansett.

En liten enkel Doctor kunne vel funket... Men, det jeg egentlig vil ha er noe sånt, eller noe som ligner.

Lite og smekkert, og med litegranne forstørrelse. Noen som har noen gode ideer?

Den trenger ikke være lyssterk, det er lys nok på åtet.

Jeg er heller ikke nødvendigvis ute etter noe i det øvre prissjiktet. (Minien min hadde Zeiss på toppen, det får være nok gullkroner på fattigfolk for en stund.)

En billigsak holder lenge, så sant det ikke er noe som detter fra hverandre da...

Har aldri skutt med rødpunkt om natta, så jeg vet ikke om lyset vil forstyrre siktebildet/nattsyn.

Hvis noen med erfaring sier at lys-dot går greit i mørket, så vil jeg gjerne ha det også.

 

Og ja, jeg googler. Ja, jeg søker her inne på kammeret. Ja, jeg surfer på finn.no.

Men denne børsa er så liten og søt, så jeg trenger noe som passer rent estetisk, og da må man jo spørre ekspertisen. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...