Jump to content

Tanfoglio Witness Custom/Sport i 9mm(1911)


Lazwola

Recommended Posts

Heisann folkens,

 

Jeg har drevet med pistolskyting nå i et års tid, og har gått til anskaffelse av en Beretta 87 Target i .22lr. Har skutt masse med denne og er godt fornøyd med kjøpet, men interessen for noe litt grovere begynner etterhvert å melde seg. Jeg vil tro dette virker ganske kjent for de fleste her inne :)

 

Jeg har altså da som emnefeltet viser fattet interesse for Tanfoglio sin 1911-klone Witness. Er forøvrig litt usikker på hvilken av betegnelsene Custom eller Sport som er riktig, siden f.eks. Winge Våpen opererer med "Custom" på den aktuelle modellen, mens f.eks Alm Våpen & Villmark kaller samme modell for "Sport". Jeg tror det skal være den samme modellen, men for (forhåpentligvis) å få noen med litt mer peiling til å se på saken, kan jeg legge inn link til de forskjellige forhandlerne:

 

Winge Våpen: http://www.wingevapen.no/index.php?id=3527

Alm: http://www.alms.no/index.cfm?tmpl=butikk&a=list&b_kid=462839 (Her må man scrolle litt ned til man finner modellen i lista).

 

Uansett: Det jeg egentlig vil spørre om er om det er noen her inne som kjenner til dette våpenet og kan komme med noen erfaringer og synspunkter rundt det? Hvordan er kvaliteten på våpenen sett i lys av den relativt lave prisen for en 1911-klone? Hvilken type skytter og hvilke skytegrener vil dere si at dette våpenet passer for? Frem til nå har jeg kun skutt på bane, og jeg ser nok fremdeles baneskyting samt feltskyting som de mest aktuelle skyteformene å fortsette med på sikt.

 

Jeg mener å ha lest at denne pistolen (ihvertfall varianten i 9mm) er en slags mellomting mellom single og double stack, hvor hylsene ligger litt i sikk-sakk oppover i magasinet. Mulig det finnes et litt mer faglig uttrykk enn sikk-sakk, men det får så være. Siden jeg har ganske små hender og aldri har håndtert en 1911 før, lurer jeg på hvordan dere tror dette vil gå med tanke på grepet?

 

Jeg ser meg selv som en hobby/rekreasjonsskytter, og ekstrem presisjon er for min del ikke kritisk. For meg er det også litt stas at våpenet er fint å se på; at det har en viss estetikk og føles "riktig", om dere skjønner. De av dere som koser dere med våpenpussen og polerer litt ekstra for kosens skyld, skjønner hva jeg mener. Når det gjelder kaliber, så ser det ut til gjennom Winge Våpens nettside at det er flere valg. Jeg kunne tenkt meg pistolen i 9mm, og selv om de barskeste av 1911-folket kanskje fnyser av meg når jeg sier dette så betyr faktisk ammunisjonskostnader en del, og når hjemmelading ikke er et alternativ for meg så blir nok 9mm det mest aktuelle.

 

Håper noen kan komme med innspill til dette innlegget, før havesyken tar fullstendig overhånd! :)

Link to comment
Share on other sites

Har en slik selv, ok kvalitet for pengene, blir produsert hos Armscor på Filipinene for Tanfoglio. Avtrekket må fikses, da dette ikke er optimalt. Min er inne hos Bakeren for en avtrekksjobb og bytte av forsikte. Det er en ting du være obs på og det er at denne kun finnes i .45ACP.

http://www.tanfoglio.it/tanfoglio.php?lingua=uk

 

For å få denne til en bra pris, kontakt Interarms i Porsgrunn.

Link to comment
Share on other sites

Heisann.. jeg har selv to tanfoglio match duo tone.. eller "ultra match" som de sa i butikken.. de er kjempegreie,, ett bra siktemiddel ( justerbare) og allerede ett nydelig avtrekk.. tror de ligger på mellom 8 og 9 k .. så det er iallefall godt nok til det meste uten å måtte begynne med fixing og tuning... blir jo ofte noen kroner der og serru :) ..

lykke til..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg kan jo lime inn svaret jeg gav deg på PM, tilfelle noen andre er nyskjerrig.

 

Jeg er fornøyd med Witnessen på de aller fleste områder.

Den er definitivt lekker å se og ta på, det er ikke noe å si på finnishen eller utførelsen av arbeidet.

 

Jeg bruker den mest til koseskyting, men også militærfelt.

 

I .45 er det en ren singelstack, åtte patroner på rett rekke. Dette gjør at den er relativt smal, uten å ha målt tror jeg at den er like smal eller noe smalere enn en GLOCK 17. Jeg har ikke store hendene og føler jeg har et godt grep, kanskje jeg fikler litt med å bruke tommelen som magasinutløser.

 

Det eneste jeg har å utsette er mine fordommer mot å ha et erkeamerikansk våpen som 1911 fra en Italiensk leverandør og at fabrikkrekylfjæren kan være litt slapp for de hardere fabrikkammunisjonen.

Jeg har også sett bedre tilpassinger mellom løp og sleide.

Husker ikke hva uttrykket er, men i oppspent posisjon kan man trykke på kammeret gjennom utkasteråpningen og der er det en liten svikt. Metalstykkene burde være tilnærmet låst i denne posisjonen.

 

Men for å oppsummere, for 6000(?) ny eller 3-4000 brukt er dette mye våpen for pengene, og jeg hadde valgt en slik fremfor å kjøpe en eldre gold cup eller Colt mod 70/80 for så å montere justerbare sikter etc.

 

Men som jeg sier til alle som spør om råd, ta på og fikle med det våpenet du har lyst på, har du mulighet å prøveskyte er det ideelt.

Våre valg av handvåpen har så mye med følelser å gjøre at det er vanskelig å ta en beslutning etter anbefalingere av andre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...