Jump to content

Seljakt


Magnus89

Recommended Posts

Hei. Jeg har veldig lyst til å prøve meg på seljakt! Jeg er helt fersk, jeg har tilgang på båt.

Jeg har en Browning A-Bolt i kaliber 6,5x5,5 så det skal passe bra. Hvilken ammunisjon bør jeg bruke på sel, og på forskjellige selarter? Kan jeg jakte Ringsel og Grønlandsel i Møre og Romsdal? I følge linke under, som er kvoten til møre og Romsdal, så forstår jeg det slik, at jeg kan kun jakte på Havert og Steinkobbe i Møre og Romsdal.

 

http://mrfylke.no/Tenesteomraade/Region ... 014-status" target="_blank" target="_blank

 

Er det noen som jakter sel her inne i Møre og Romsdal som evt. vil ta meg med ut på seljakt? Slik at jeg får prøvd det? Ingen problem for meg og reise litt og. Det er vell best å skyte selen om den ligger på et skjær eller er på grunt vann?

 

Men jeg kan tenke meg at det er fin å jakte sel her jeg bor, Evt. utenfor Aukra mot Bjørnsund, ved Bud og resten av Hustadvika.

 

Er selen vanligvis sky, hvilken camo bør man bruke, funker svarte klær om man ligger med rifla på et skjær?

og hvordan er det med båten? Den er jo knall rød :)

 

hvordan er det med rust på våpen når man er ute i båt og på sjøen, har lest litt at man kan smøre inn hele riflen i fett for å unngå rust, eller bør jeg gå for rustfri løp med det samme?

Hvilket kaliber er det ultimate til seljakt? 308W? Jeg har sett på en Tikka T3 Super Varmit S/S i 308W, men har også fått et godt tilbud på en Blaser R93, og de har jeg lest at skal ruste minimalt.

 

Takker for all input :)

Link to comment
Share on other sites

Seljakt er presisjons skyting. :-)

Kravet er bestått storvilt prøve. I praksis er treffpunktet litt mindre enn tennisball, eller omtrent som et Kinder egg.

Kamuflasje er ikke det store spørsmålet, spørsmålet er mer å sitte i ro. Dette om du jakter fra land.

Skyter du på sel som ligger på land, greie skudd. Men selen går fort i havet om du ikke treffer " spekulatoren "

 

Rust, smør våpenet med våpen tectyl.

Link to comment
Share on other sites

Om det er mer fuktighet i lufta eller salt i lufta hvet jeg ikke, men ser i allefall at ting i naustet ruster fortere værtfall. Og når man bruker og transporterer våpenet nær sjøen så tenker jeg at det et god sjangs for rust. Så nøye vedlikehold tror jeg er viktig! :)

Link to comment
Share on other sites

Det er naturlig at ting ruster fortere nære havet.

Det fikk jeg erfare på stygt vis da jeg ikke pussa rifla rett etter første turen i fjor.

Måtte pille den i småbiter å fjerne overflaterust overalt. En helvetes jobb.

 

Tørk over rifla med en fuktig klut og saus den inn med olje rett etter bruk på havet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Min eneste erfaring med seljakt er en tur til Vesterålen. Der leide vi oss inn hos en kar som heter Sigbjørn Johnsen: http://www.seljakt.net/

Tror han fortsatt driver på.

Vi var tre jegere uten erfaring med seljakt og syntes det opplegget han hadde var helt topp. Vi betalte ca. 1500kr/per dag (dette var vel 5-6 år siden). Dette inkluderte transport til og fra flyplass, båt/bensin, guiding, opphold og mat (vi spyttet litt inn i matbudsjettet).

Du kan jo vurdere et slikt opplegg for å bli kjent med seljaktas gleder?

 

Her en link til en rapport jeg skrev om turen: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=54&t=34642&p=390547&hilit=seljakt#p390547

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...