Jump to content

Saltlake - Torske fileter


Guest teralv

Recommended Posts

Har i dag raidet Coop Obs sitt tilbud - skrei filet ferskpakket i vakum til kun 49,90 pr kg. Kjøpte 15 stk fileter med snittvekt 950 gram.

 

Har fått alt i en saltlake på 950 gram salt på 6 liter vann. Det er vel en nokså sterk lake så vidt jeg forstår, mellom 14-16 graders lake.

 

Fileene er ikke så heise store, og maks 3 cm tykk. Tenkte å salte halvparen som "sprengt" torsk, og andre halvparten som røyketorsk.

Finner ikke ut hvor lenge dette skal stå i lake. Leser alt mellom 6 timer til 3 døgn.

 

Vil nødig drive å vanne ut fisken før middager, så derfor vil jeg ikke salte for mye heller. Tips?

Link to comment
Share on other sites

Pleier å tørrsalte med grovsalt i 12 timer, deretter vanner jeg fisken i 2-4 timer før videreforedling.

 

Finnes hundrevis av svar på nettet, men ingen er like. Dette var og et svar som ikke gjaldt saltlaking:-) Men skal nok ta din metode neste gang.

Nå er fisken inne i sin 9 time i saltlake. Vurderer å ta den no.

Link to comment
Share on other sites

La det i lake 13:40 i dag, og tok den utav nå klokken 23:00.

 

Skar over en av de tykkeste fileene og smakte med tunga på midten i kjøttet. Smakte ikke salt der, så jeg vet ikke om det er ok, eller om jeg skal salte med litt grovsalt noen timer i morgen for sikkerhets skyld.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...