Jump to content

Nok en tråd angående 6.5x55 95 gr. VMAX


Revejeger1

Recommended Posts

Driver å jobber med ei ladning til 95 grain VMAX til min Tikka T3 SS med 510mm løp.

Jeg får ikke noe særlig gode samlinger når jeg bruker ei ladning på 42 grain N150. Jeg har kronografert disse skuddene og de ligger på rundt 873 m/s i snitt. Best samlinger får jeg derrimot med ei ladning på 41 grain og med en hastighet på 853 m/s i sintt.

 

Jeg mistenker at jeg enten må opp i hastighet (evt litt ned) for å finne et nytt "samlingspunkt" for mitt løp. For å komme noe særlig opp i hastighet må jeg overskride Hornady sin anbefalte maks ladning på 42.3 grain VV N150, noe jeg ikke uten videre er komfortabel med..

 

Etter å ha lest flere innlegg her på kammeret, samt blant annet denne: http://www.robsoft.nu/databaser_en/ladd ... 5%20Mauser" target="_blank" target="_blank" target="_blank så ser jeg at de aller fleste som bruker denne kula benytter ladninger over anbefalt maks ladevekt. Er det noen som har gjort noen form for beregning ( i QL, etc) som tilsier at dette faktisk er trygt?

Link to comment
Share on other sites

Hei. Har ikke hornadyboka foran meg her nå, men mener testrifla som er brukt er av en svakere konstruksjon enn mange mer moderne rifler, så ladningene de opererer med er kanskje ikke av de aller heiteste? Mulig jeg tar feil, kanskje noen som har boka tilgjengelig kan sjekke :?:

 

Ladeboken nr.5 oppgir ladninger opp til 44 grs. bak 100 grs sierra varminter.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man sammenligner amerikanske ladedata mot europeiske ladedata, vil du jevnt over se at de amerikanske har en del lavere max verdier.

Selv om jeg har ladninger i mi rifle som er langt over amerikansk standard vil det ikke si at det vil fungere i din rifle.

 

Så er du ikke komfortabel med å lade hardere, IKKE gjør det! Å hvis du skulle gjøre det, vær yderst forsiktig!

 

Selv får jeg ikke 95gr Vmax til å gå no særlig i min rifle, 13-14mm samlinger på en god dag, fikk mye bedre samlinger med Sierra Varminter 100gr, og mye bedre fart.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...