Jump to content

Enkeltskudds Kongsberg låskasse


NormaMag

Recommended Posts

Meget bra låskasse til sitt bruk, stivhet og retthet er heilt på topp, med Anschütz avtrekk(som de er forberedt for) er det en potent sak.

Minuset med denne er om du skal bruke den til BR er muligens at den har høy vekt, kassa er for lang til en 6ppc rigg, samt at den har frest ut spor til 13 mm kikkert montasjer (weaver hadde kanskje vært bedre? )

 

Har du en sånn låskasse, i såfall ta godt vare på den......er ikke produsert så veldig mangen av de !

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar :)

Jeg får kanskje muligheten til å kjøpe en ubrukt kongsberg eller Varbereger kasse :) Tengte da å få montert ei 30 MOA picatinny skinne på toppen.

Rifla skal brukes til langhold og litt 500++meter br.

Kaliberet blir 300 Blaser Magnum.

Det står foreløbig mellom 3 kasser:Kongsberg enkeltskudd, Varberg enkeltskudd og Hansen 706 Enkeltskudd.

Link to comment
Share on other sites

Hva er grei pris på en slik ubrukt kasse?

 

Dette er et svært vanskelig spørsmål..... Fritt etter hukommelsen mener jeg det ble produsert 15 slike kasser. Jeg aner ikke om det finnes noen som er ubrukt.

 

Edit: Jeg klarte å finne noe dokumentasjon, det er lagd 15 stk i en prototypversjon. Det er lagd flere i en senere produksjon, men jeg vet ikke hvor mange.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Du får vel kjøpt nytt avtrekk hos Landrø. Det er samme avtrekket som sitter på Fortner 1827, M54 181x, etc. Du kan også bruke de gamle stålavtrekkene til Match 54 14xx-serien men da får du ikke sikring. Du kan "risikere" at ei gammel miniatyrrifle er billigere enn nytt avtrekk. Les deg godt opp på avtrekkskonfigurasjonen før du bestiller nytt. Du får alt fra vindpust til 1,5kg trykkpunkt. Avtrekk til M54 1408/1808 er direkteavtrekk på 500g.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...