Jump to content

Hagle godbiter fra Belgia


leffe

Recommended Posts

Var en svipptur innom en våpenhandler rett vest av Liège i Belgia. Jeg var overhodet ikke forberedt på hva som ventet meg da jeg gikk inn i det som så ut som en helt vanlig våpenbutikk.

 

Innerst i butikken oppdaget jeg plutselig noen godbiter utenom det vanlige. Det viste set at innehaver var veldig dyktig våpensmed og stokkmaker. Som utgangspunkt kjøpte han inn gamle mekanismer à la Browning B25 og andre håndlagde belgiske hagler. Disse fikk ny stokk (håndplukkede tyrkisk valnøttemner) og i noen tilfeller oppgradert gravyre.

 

Legger ved noen smakebiter. Totalt sett må det ha vært 25-30 av premiumhaglene. Beklager at bildene ikke ble skarpe. Hadde bare kameraet på mobilen tilgjengelig.

 

Gammel Belgisk over og under konstruksjon:

 

normal_IMG_0749.jpg

 

Sett fra siden:

normal_IMG_0750.jpg

 

Denne ble det visstnok bare laget rett over 200 eksemplarer av. Den er basert på en sideliggermekanisme.

 

Browning B25:

 

normal_IMG_0746.jpg

 

Gamle belgiske sideliggere:

 

normal_IMG_0745.jpg

Link to comment
Share on other sites

Den øverste koster ca 15 000 euro, hvis jeg ikke husker helt feil. De andre mener jeg å huske koster mellom 7 500 og 13 000 euro, alt etter om det er sidelåser og nivå på stokk. Jeg er usikker på hvordan dette er i forhold til priser i Norge, men har mistanke om at det ikke er så ille. Jeg hadde i grunnen bare tenkt å kikke, men nå ærlig innrømme at havesyken begynner å snike seg på. Er det noen som har formening om prisnivå i forhold til Norge og Tyskland?

 

De har nettside og de eksporterer hagler til England allerede. Fikk inntrykk av at det ikke skulle være noe problem å senlge til Norge.

 

Her er kontaktdetaljene:

 

Phone: +32 89 411139

 

Email: Info@appermontguns.com

 

Web: www.appermontguns.com

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...