Jump to content

Gammel remington 1100


Tryta

Recommended Posts

Har en gammel Remington 1100 halvauto hagle som jeg har tenkt å pusse litt opp. Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt ny stokk og skjefte til ei sånn? Vil ikke ha noe syntetiske greier. Vil ha pent treverk. Har sett mye slikt på ebay (USA), men de har vel ikke lov å sende våpendeler til utlandet lengre. Midway har endel men det er bare synt.

Hvis ikke man kan får tak i har jeg et spørsmål i så måte. Jeg har fjernet lakken på det gamle treverket og oljet. Har vært litt sløv med pussingen. Kan jeg pusse på nytt over oljen og olje på nytt? Er det noen spesiell fremgangsmåte for å få best mulig resultat? Hvilket sandpapir anbefales? Hvordan skal jeg unngå å ødelegge rutemønsteret?

Håper på innspill! :D

Link to comment
Share on other sites

Har en gammel Remington 1100 halvauto hagle som jeg har tenkt å pusse litt opp. Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt ny stokk og skjefte til ei sånn? Vil ikke ha noe syntetiske greier. Vil ha pent treverk. Har sett mye slikt på ebay (USA), men de har vel ikke lov å sende våpendeler til utlandet lengre. Midway har endel men det er bare synt.

Hvis ikke man kan får tak i har jeg et spørsmål i så måte. Jeg har fjernet lakken på det gamle treverket og oljet. Har vært litt sløv med pussingen. Kan jeg pusse på nytt over oljen og olje på nytt? Er det noen spesiell fremgangsmåte for å få best mulig resultat? Hvilket sandpapir anbefales? Hvordan skal jeg unngå å ødelegge rutemønsteret?

Håper på innspill! :D

 

Jeg har lagret et innlegg som i sin tid ble skrevet på usenet av Morten Vinje tilbake i 2002... Jeg går ut fra, i og med at all cred går til MV, at jeg ikke blir arrestert av opphavsmannen for å poste dette...

 

"1. Puss ned treverket til du har planheten du ønsker. Begynn med grovt papir (gjerne med korning

60 eller grovere om nødvendig) og jobb deg oppover. Er overflatene ujevne, _må_

du begynne med grovt papir, ellers får du ikke pusset ned ujevnhetene.Er det store flater som er

forholdsvis rette, er en pussekloss en god ide. Avslutt med korning 400 (eller deromkring)

foreløbig. Ikke slurv på dette stadiet - det vil synes _veldig_ godt når du legger finishen.

 

2. Nå finner du frem en spruteflaske du fyller med vann. Juster dysen til fineste forstøving du kan

få, og dusje overflaten til den er våt, men ikke så mye at det renner av den. La den tørke,

og hjelp eventuelt til med en hårføner. Ikke bruk varmepistol - da kan treverket slå seg. Når

treverket er tørt, vil du kjenne at overflaten har blitt grov og "skjeggete". Nå finner du frem

slipepapir med korning 600, og sliper ned overflaten til den igjen er glatt. Dette er fort

gjort. Tørk av alt støvet med en så vidt fuktig fille (bomull er bra), og gi den samme behandling

med spruteflasken igjen. Gjenta dette til fibrene i treverket så godt som slutter å reise seg når

det er vått. Siste gang du pusser over før neste skritt i overflatebhandlingen, bruker du

lett hånd og raske bevegelser _i trefibrenes retning_. Puss til treverket er glatt og fint. Til

slutt tørker du av med en _tørr_ og _ren_ bomullsklut. Har du tilgang på trykkluft, kan du

med fordel blåse av overflaten først.

 

Nå er det klart for beising. Få tak i en vannbasert beis - Herdins vannbeis er veldig bra,

og fåes på pulverform hos fargehandelen eller hos Clas Ohlson i et utall fargevalører. følg

anvisningene på pakken.

 

Du kan også blande farger etter at beisen er klargjort for bruk. En nydelig mørkglødende farge

får du for eksempel ved å blande fargene mørk eik og mahogny i forholdet 2:1. Erstattes noe av

vannet med sprit (ekte vare eller denaturert), trenger beisen dypere inn i treverket.

 

Dersom trefibrene nå skulle reise seg ørlite, pusser du med lett hånd over flatene med fin

stålull - type 000 eller finere. Denne finnes også hos Clas Ohlson. Skulle det mot

formodning dukke opp lysere partier som følge av dette, gjentar du beisingen og pussingen med

stålull til du er fornøyd med resultatet.

 

Skal du lakkere treverket, er det nå klart for det. Bruk en kvalitetslakk, tynn den ut og legg

flere strøk. Blir finishen ujevn, kan du slipe den ned med fint papir(korning 600) og gjenta

behandlingen. Det er svært viktig at lakkeringen foregår i et tilnærmet støvfritt miljø. Legg tynne

og mange lag.

 

Skal du polere treverket, er neste skritt å fylle alle de ørsmå porene i treverket slik at

overflaten blir helt jevn og glatt. (Dette er ikke nødvendig når det skal lakkeres da lakken fyller

porene selv, forutsatt skikkelig grunnarbeid slik jeg har beskrevet). Til porefylling bruker du

kvistlakk (shellakk løst i sprit - forholdsvis tyktflytende) som du får ferdig i fargehandelen.

Dessuten trenger du kokt linolje (ikke rå - den tørker aldri!).

 

Stryk et fint lag med linolje over treverket til det glinser silkematt. Finn frem noen rene

bomullsfiller, og dynk en av dem i linolje til den er gjennomtrukket. Ha deretter litt kvistlakk

på kluten og begynn å polere treverket i små sirkelrunde og overlappende bevegelser, med

middels hardt trykk mot overflatene. Vær raus med linolje men forsiktig med kvistlakken

- tilfør litt med jevne mellomrom etter behov.

 

Bruk samme kluten hele tiden med mindre du tar en lengre pause. Da stivner kvistlakken i kluten, og du må ta en ny. Hold på til treverket har fått en jevnt halvblank overflate.

 

La kvistlakken tørke noen timer i romtemperatur slik at den blir hard. Deretter er det på med

slipepapir (korning 600) igjen for å pusse bort overflødig kvistlakk. Til denne operasjonen skal

du bruke godt med linolje, og tørke av treverket med hyppige mellomrom slik at du ser om du er

flukt med treverket. Når du har en glatt og nesten seig overflate uten porer, er du klar for

poleringen - siste hånd på verket.

 

Gni treverket hardt inn med linolje og la den (linoljen) få tørke til den er begynner å bli

seig. Nå masserer du linoljen inn i overflaten ved å bruke håndflatene og ikke noe annet. Hold

på til overflaten ikke trekker til seg mer (det skal ikke ta lange tiden dersom du har vært nøye

med grunnarbeidet), og tørk umiddelbart av overflødig linolje med en tørr og ren

bomullsfille.

 

La treverket stå tørt og varmt noen dager slik at linoljen herder fullstendig. Så kan du begynne

poleringen. Dette gjør du med nok en tørr og ren bomullsfille. Gni med overlappende

sirkelbevegelser til du ikke får dypere glans. Vil du ha glansen "fetere" og dypere, gjentar du siste

delen av behandlingen beskrevet i avsnittet over.

 

Om ønskelig, kan du til slutt polere med voks (en blanding av bivoks og parafinvoks) du får kjøp i

enkelte møbelbutikker og lærvarehandler. Legg på et tynt lag, la tørke, og poler til slutt med en -

*tadaaa* - tørr og ren bomullsklut.

 

Ferdig.

 

Brenn alle kluter med linolje etter bruk da de kan selvantenne!

 

Prøv deg frem på et stykke av noenlunde samme tresort før du begynner, så ser du fort gangen i

det. "

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...