Jump to content

.260 Rem vs 6,5x55


Jackknife

Recommended Posts

Har nettopp lest gjennom Zak Smith's artikkel om .260 Rem, og alle argumentene for å velge denne som langholdskaliber.

 

Men jo mer jeg leser om kaliberet 6,5 (eller 6,71, eller .264), og alle de fortreffelige egenskapene, og ikke minst kuleutvalget som finnes, jo mer overbevist blir jeg om at vi her i Skandinavia har en fortreffelig patron i 6,5x55.

 

De siste årene har det dukket opp mange varianter rundt 6,5-kula. Jeg nevner bare noen: 6,5x47 Lapua, 6,5 Creedmoor og selvsagt .260 Rem (selv om denne ikke er spesielt ny)

Av dette leser jeg at amerikanerne for alvor begynner å få opp øynene for 6,5 kaliberet, men de er ekstremt opptatt av at det skal passe i en kort låskasse. Naturlig nok, med tanke på at den mest brukte kassen er Remingtons 700.

Og akkurat her ser jeg at de nye kreasjonene har sin lille fordel. 6,5x55 er jo noe midt i mellom en lang og en kort kasse. Men er dette det eneste som taler i mot vår skandinaviske langholdspatron? Eller er det andre faktorer som gjør at disse nye konstruksjonene er å foretrekke?

 

 

Jeg tror mange ikke ser skogen for bare trær her hjemme, og er enig i Roe som hevder at 6,5x55 er Norges mest undervurderte langholdspatron.

Jeg tror ikke 6,5x55-eiere har noe som helst å skamme seg over. Tvert imot. Men jeg er åpen for gode argumenter om at jeg tar feil. (og IKKE gjør dette til en diskusjon om 6,5 til elg :roll: )

Link to comment
Share on other sites

Skal jeg anføre noe, må det være nettopp det at .260 passer i en kort låskasse. Det medfører imidlertid noen ulemper også, siden en kort låskasse er synonymt med korte magasiner.....

 

En .264-kule i 140 gr. er et langt og slankt prosjektil. Ennå lengre blir det hvis du tar i bruk homogene kuler som Barnes o.l.

For at patroner med disse prosjektilene skal kunne gå i slike magasiner må ofte kula settes så dypt at den "spiser opp" en uforholdsmessig stor bit av tilgjengelig hylsevolum. Dette går igjen ut over ytelsen.

 

Konklusjonen blir derfor at .260 er et flott kaliber hvis du vil ha en 6,5 i ei kort låskasse og kan greie deg med kuler opp til 120-130 grain.

 

raudnakke

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke du vil møte motstand i dette forumet ang 6,5.

Jeg har selv brukt ulike varianter av 6,5 i mange år. Jeg har hatt 264 Win Mag i en sako, 6,5*300 Wby i en remington, 6,5 rem Mag i en ruger, 6,5-06 i en tikka, 260 i remington seven og mountain og til slutt 6,5

55 i flere ulike fabrikat

 

For meg er og forblir 6,5 ett kaliber jeg har ei børse/løp i til enhver tid. Akkurat nå står ny rustfri 260 pipe på tur, sammen med ei i 308, og trolig ei i 458 Socom.

Mitt valg for 260 nå er som du nevner kort remington låskasse med løpsskifte. Hadde denne kassa vært lang ville jeg valgt 6,5*55

 

De strørre 6,5 patronene har etter min erfaring nær sagt ingen fordel fremfor 6,5*55 eller hylser rundt det volumet. Det er noe fart å hente på de tyngste kulene som 156 og 160 grs, men det er også mye frustrasjon med å finne gode stabile ladninger. Unntaket er 6,5-06 som ¨burde vært en fabrikkpatron :wink: Jeg velger da heller å gå ned til 140 grs kuler av god kvalitet og bruker halvparten av kruttet :lol:

 

Å sammenligne 260 med 6,5*55 blir for meg nesten som å sammenligne 308 og 3006. (NB for meg :oops: ) De gjør begge jobben du forventer med gode reaultat.

I mine 260`er har jeg slitt med å komme opp mot de hastigheter jeg får med 55`en som er mer fleksibel med tyngre kuler.

Som det ble skrevet over er 120-130 grs ideelt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk for innspill og tilbakemeldinger.

 

Jeg ser at jeg har vært litt slurvete i mitt første innlegg. Jeg skrev at jeg ikke ønsket en diskusjon om 6,5 til elg. Det jeg egentlig hadde i tankene var 6,5x55 kontra de siste års nye kreasjoner når det gjelder egenskaper som en presis patron, spesielt ut til lengere hold.

 

Jeg tenker ikke jakt overhodet i denne sammenhengen.

Link to comment
Share on other sites

Er en stor fan av 260 Rem. Har hatt dette tidligere og dette er et kaliber jeg skal ha igjen. Dere har sikkert rett i at 6,5x55 yter litt mer med kulevekter fra 140 og oppover, men etter min mening er 260 en patron som yter (nesten) det samme som 55'n med mindre krutt, mindre rekyl til mindre kostnad. Alt dette i ei kort kasse! Mao. er 260 slik som 6,5x55 skulle ha vært! Hvis man lader ett og ett skudd som ofte gjøres til langholdsskyting (kanskje med unntak i disse tactical-matchene der man har det travelt)så er ikke dette noe tema. Da er det ikke rare ytelsen som skiller disse to. Amerikanerne bruker denne mye til langholdsskyting da gjerne 260 AI. Da får du plass til 2-3 grain mer med krutt og med 28"" pipe så vil man i praksis få det samme med 139 scenar/142 SMK som 55'n klarer ut av ei Sauerpipe. De får da til litt under 900 ms med disse lange torpedoene så det burde holde, til det meste. Holder ikke det så må man gå opp på 6.5-284 skal det monne. Den lille forskjellen opp til 6.5x55 er ikke mange kneppene. Jeg personlig tør påstå at disse få meterne pr. sek hadde ikke jeg merket, men som sagt hvis det er hastighet som gjelder så er ikke 6,5x55 kalibret heller. Men hastighet er noe som koster løpsstål så dette er noe man må tenke nøye over. Trenger man de ekstra meterne pr. sek.?

 

Det eneste ankepunktet mot 260 er etter mi mening hylsene. Rem hylsene er greie nok til vanlig bruk men de er ikke så bra som Lapua. Dette er det ingen som jeg vet om som er uenige i. Så hvis man skal ha 260 og lapua-hylser så må man sette seg ned og neckturne 308-hylser :) !

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...

Lapua hylser er tykke, men er kammeret skjært for det så går det sikkert greit. Jeg dreier av litt på mine, men ikke mer enn at de blir jevne. Med gløding en gang i blant holder de veldig lenge. Mistet tellinga på 18 omladinger. Trimmet for første gang da. Gått stort sett med 123 Scenar i rundt 875 m/s. Koseladning. Lapua lager jo hylser nå, så en trenger jo ikke bale med dreiing om en ikke vil.

 

Den er et hakk under x55'n ytelsesmessig. Sånn er det bare. Men har man halvkort, jeg har en TRG som tar 75mm patroner, så er det en grei løsning for å ha noe med mindre rekyl og noe med bedre flyveegenskaper enn .308.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...